zondag 2 mei 2021

Weinig nieuws

Het was best fris vanochtend en het opkomende zonnetje bracht daar weinig verandering in. De polders zaten vol met Kokmeeuwen en ganzen en verder weinig bijzonders. Even dacht ik helemaal zonder 'nieuwe' soorten te zullen vertrekken, maar in de Hennepoelpolder zorgden twee Oeverlopers ervoor dat dat niet gebeurde.

Oeverloper in de Hennepoelpolder.

Deze kleine vogels worden sinds eind april gemeld hier. Ik vind het altijd een genot als ze met trillende vleugels vlak boven het water vliegen. Het is zo karakteristiek dat je hem dan niet kunt verwarren met een andere.

Op de foto kun je trouwens goed zien hoe de ganzen de oevers beschadigen door continu in en, met name, uit het water te klimmen. Alle groeven die je in de kant ziet, zijn ganzenpaadjes. Als ze dat maar vaak genoeg doen, dan breken ze vanzelf door naar de andere kant. En dat is dus één van de redenen dat zoveel land is verdwenen.

Met 9 Rietzangers en 5 Kleine Karekieten was het nog redelijk druk in het overgebleven riet. De andere zangvogels lieten het een beetje afweten. Buiten het gebied waren wel Grasmussen en Braamsluipers te vinden, maar die deden dus niet mee in de tellingen.

Grasmus, net buiten het telgebied.

Veel eendenpullen heb ik nog niet gezien, dus het was leuk dat er vanochtend een Wilde Eend zwom met een hele pluk pullen. Dicht tegen het kantje en wegduikend als ik over het pad dichterbij kwam. Uiteindelijk moest ze oversteken en kon ik een foto maken.

Wilde Eend met 9 pullen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.