dinsdag 23 april 2019

En de Kleine Karekiet is ook binnen

Na een heerlijk paasweekend in de bossen bij Apeldoorn vanochtend weer even naar de poldertjes. Dat leverde een hoop nieuws op, waaronder de eerste Kleine Karekiet van het jaar. Daarmee is hij netjes op tijd, vergelijkbaar met de voorgaande jaren.

Maar de eerste nieuwe jaarsoort voor mij was de Bosruiter. Met zijn tweetjes liepen ze in de Veerpolder.

Twee Bosruiters in de Veerpolder.
Fijn dat ze weer langs komen. Vorig jaar is er niet één Bosruiter gemeld in het gebied en tijdens de tellingen is het de afgelopen jaren ook erg stil wat Bosruiters betreft. Ook de laatste Bosruiter in de tellingen stamt van 2017.

Een mooi, fijn vogeltje, de Bosruiter.
Naast de Bosruiter zaten er nog een aantal steltlopers in de Veerpolder. Een eenzame Grutto, een Witgatje, twee Oeverlopers, verscheidene Tureluurs en drie Kemphanen kon ik vinden. Die Kemphanen waren een verrassing, want het komt niet vaak voor dat deze soort zich eind april nog laat zien in de polders.

Een Witgatje tussen de Kemphanen.
De drie Kemphanen in de Veerpolder, net aan te zien tussen de begroeiing door.
Een van de Oeverlopers besloot zich weinig van mij aan te trekken. Normaal gesproken vliegen ze direct weg als ik de hoek om kom, maar deze vond het geen probleem. Dat leverde mij de beste foto's die ik ooit heb kunnen maken van dit kleine steltlopertje.

Deze Oeverloper trok zich weinig aan van mijn aanwezigheid.
De eenzame Grutto in de Veerpolder.
Overal in beide polders lieten de Rietzangers zich horen. In totaal telde ik minimaal 7 zingende Rietzangers in de Hennepoelpolder en 6 in de Veerpolder. Nog steeds zitten ze verscholen in het riet, maar met enig geduld zijn ze wel te zien. Goed letten op de zangvluchten helpt om ze zo goed mogelijk te lokaliseren.

Eindelijk wilde een Rietzanger verschijnen voor de camera.
De Kleine Karekiet is trouwens voor de tweede maal niet binnengekomen in de Hennepoel- maar in de Veerpolder. Hij zat zachtjes te zingen in het hoekje riet bij het bruggetje richting Warmond.

De Kluten (4), Kleine Plevieren (3) en de Zomertaling (1 man) zijn nog steeds goed te zien. Is het vrouwtje Zomertaling dat eerder samen met een mannetje optrok, gaan broeden in de Veerpolder? Het zou wel heel gaaf zijn. Wie weet levert het weer een nieuwe broedsoort en pullen op binnenkort.

De man Zomertaling rustend in de Veerpolder.
Drie Kleine Plevieren.
Een van de aanwezige Tureluurs.
De Visdieven die al weer een tijdje rondvliegen zijn nog geen poging aan het doen om te gaan broeden, voor zover ik kan bepalen. Het plekje in de Hennepoelpolder waar vorig jaar verschillende nesten lagen, is inmiddels bezet door de Kokmeeuwen.

Visdieven op de lantaarnpaal bij het gemaal in de Hennepoelpolder.
Met al dat moois zou ik bijna vergeten dat er ook nog een Lepelaar rondliep.

Eindelijk weer een Lepelaar.
Het was weer een fijn bezoek met veel soorten.

1 opmerking:

  1. prachtige blog, en wat is er veel te zien in de polders, ik hoop in mijn vakantie, eind mei, toch echt een paar keer langs te gaan, nu komt het er maar niet van.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.