maandag 8 april 2019

Het gaat hard

Dit weekend weggeweest en in de buurt van Deventer mijn eerste Visdieven en Boerenzwaluwen van dit jaar gescoord. Die eerste kon ik vanochtend ook bijschrijven in de polders. Op de tweede is het nog even wachten.

De eerste Visdieven zijn binnen.

Vorig jaar hebben de Visdieven gebroed op het eilandje in de Hennepoelpolder. In het voorjaar was toen een groot deel van de begroeiing verwijderd en vonden ze een nestplek op de onbegroeide grond. Dit jaar worstelen de Kokmeeuwen zich wel door de nieuwe begroeiing heen, maar ik gok dat de Visdieven dat niet zullen proberen. Waarschijnlijk was vorig jaar een eenmalige gelegenheid.

In de Hennepoelpolder is een tweede Blauwborst neergestreken. In de Lisdodde aan de noordkant zat er vanochtend geen. Mogelijk is die verplaatst naar het grote ruige veld tussen de molen en het gemaal. Daar werd in ieder geval wel gezongen. De tweede zingende Blauwborst zat in het hoekje riet aan de zuidoostkant van het gebied.

De Blauwborst in de ruigte tussen gemaal en molen.
De ronde vanochtend leverde voor mij nog 2 nieuwe jaarsoorten op: de Kleine Plevier en het Bokje. Beide worden al een tijdje gemeld, maar ik had ze nog niet gezien. Het Bokje scharrelde op de dunne strook land tussen de randsloot en de grote plas in de Veerpolder, aan de zuidkant. Het was een mooie plek voor een foto geweest, lekker dichtbij. Na een paar seconden verdween hij echter al naar de achterkant van de strook en heb ik hem niet meer gezien.

Met de Kluten gaat het goed op dit moment. Met zijn negenen stonden ze in de Veerpolder. Heerlijke vogel is dat.

Zes van de negen aanwezige Kluten.
De Cetti's Zanger die sinds begin oktober 2018 in de Hennepoelpolder zat, is helaas niet gebleven. De laatste waarneming op waarneming.nl is alweer van 2 maart. Toch leuk dat hij zo lang gebleven is. Laten we hopen tot volgend jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.