zondag 14 april 2019

Een oude bekende komt langs

Het was al twee jaar geleden dat er een Zwarte Ruiter in de tellingen zat. Ik was vanochtend dan ook aangenaam verrast er weer eentje trof in de Veerpolder. Tijdens het fotograferen van een Tureluur vloog hij ineens door het beeld en landde een paar meter verderop.

Zwarte Ruiter in de Veerpolder.
En dan is een Grauwe Gans ineens echt enorm groot.
Zwarte Ruiter in de Veerpolder.
Voor deze onverwachte ontmoeting had ik al kunnen kijken naar een paring van de Kleine Plevieren. Het viel me op dat het mannetje een stuk kleiner oogde dan het vrouwtje. Of het gaat om een normaal verschil binnen de soort of om een verschil tussen de seksen, heb ik nog niet kunnen vinden in de boeken of op internet.

Het mannetje Kleine Plevier maakt indruk op het vrouwtje.
Het mannetje lijkt aanzienlijk kleiner dan het vrouwtje.
En dan is een Grote Canadese Gans ineens enorm groot.
De Veerpolder zat vanochtend goed vol met soorten. Opvallend was de grote groep Grutto's (91). Normaal is dat aantal midden april niet zo hoog. Van de gebruikelijke eendensoorten was iedereen  aanwezig: Wintertaling (46), Wilde Eend (14 + 3 pullen), Slobeend (41), Kuifeend (4), Krakeend (2), Tafeleend (1) en Zomertaling (1 man). Drie Witgatjes, 9 Watersnippen, 3 Tureluur en 4 Kluten vulden het lijstje steltlopers aan.

De enige man Zomertaling die ik vanochtend kon terugvinden.
Twee van de aanwezige Watersnippen.
Uiteindelijk telde ik 36 soorten in de Veerpolder, een mooi aantal.

In de Hennepoelpolder bleef het lang stil in de rietkragen. Dat had vast met de kou te maken en het feit dat het zonnetje maar niet goed door wilde breken. Het duurde lang voordat ik de eerste Rietzanger (2 in totaal) kon scoren en de Blauwborst liet zich in eerste instantie ook niet horen. Dat ik die laatste vond in een boompje kwam omdat in hetzelfde boompje een Heggenmus zat te zingen. Op zoek naar die laatste kwam de Blauwborst in beeld. Even later trok die dan ook zijn snavel open.

Blauwborst, in eerste instantie zwijgzaam in een boompje.
In de Hennepoelpolder telde ik 25 soorten. Voor het totale gebied kwam de teller uit op 43.

Als afsluiter vandaag een foto van een Merel. Die arme vogel wordt vaak vergeten, dus hierbij een beetje aandacht.

Merel op het pad in de Veerpolder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.