zondag 24 oktober 2021

Wintergasten arriveren

Twee weken terug had ik het al over de terugkeer van de herfst- en wintersoorten als de Grote Zilverreiger. Toen kon ik die niet fotograferen, vanochtend wel.

Grote zilverreiger, vertrekkend uit de Veerpolder.

En er zijn inmiddels meer 'nieuwe' soorten gearriveerd. In de Veerpolder zat één Cetti's Zanger te zingen, in de Hennepoelpolder zelfs drie. In oktober 2018 trof ik de eerste in de polders en sindsdien is het een vaste wintergast. Fotograferen van deze soort is wat lastig, het geluid is daarentegen makkelijk en luid te horen.

In de Veerpolder zwommen de eerste Tafeleenden weer en is het aantal Slobeenden en Wintertalingen weer opgelopen tot resp. 113 en 57. Dat laatste aantal is waarschijnlijk lager dan wat er op een gegeven moment echt zat, want toen een Havik langs kwam, is alles opgegaan en weggevlogen.

Twee van de 5 Tafeleenden in de Veerpolder.

Tussen de Brandganzen en de Grote Canadese Ganzen zaten nog drie kleinere ganzen die in eerste instantie deden denken aan Canadese Ganzen. Met het formaat Brandgans en met een minder duidelijke scheiding tussen de zwarte nek, de bruine borst en de buik maken het waarschijnlijk hybrides Brandgans x Kleine Canadese Gans. Ook de kleine, korte snavel wijzen hierop. Helemaal zeker ben ik niet, dus het is nog even wachten op bevestiging door een expert.


Drie vermoedelijke hybrides Brandgans x Kleine Canadese
Gans (rechtsvoor).

Zoals altijd in oktober/november is ook het aantal Winterkoningen en Roodborsten aan het toenemen. Ook de Waterrallen laten zich weer goed horen, In de Hennepoelpolder kon ik er met zekerheid 3 vaststellen, in de Veerpolder 2. Dat gaat weer de goede kant op. Zouden ze echt niet broeden in de polders? Ik heb het zelf in ieder geval nooit vast kunnen stellen.

Een van de Waterrallen in de Veerpolder.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.