zondag 14 maart 2021

Wie is W[ATJA]?

Vanochtend stond Lepelaar W[ATJA] in de Veerpolder, vergezeld door 3 andere. Voorlopig weet ik niet meer dan dat W[ATJA] geringd is in de Camargue in Zuid-Frankrijk. Leuk, want ik heb niet eerder een vogel daarvandaan gezien hier. Wel een Deense vogel en verschillende Nederlandse.

W[ATJA] (links) in de Veerpolder.

De waarneming heb ik inmiddels ook gemeld bij de ringers in Frankrijk, dus ik hoop binnenkort wat meer te kunnen melden over deze vogel. Op waarneming.nl kom ik hem in ieder geval niet tegen.

Rond 07:45 vloog één van de vogels weg richting het zuiden. In de snavel zat nestmateriaal, dus ik vermoed dat hij/zij op weg ging naar Cronesteijn. Daar wordt jaarlijks gebroed door Lepelaars en het ligt pal zuid vanuit de polders. Mocht je tijdens de nestperiode in Cronesteijn komen, kijk dan of je W[ATJA] ziet op een nest. Het zou leuk zijn als we een Frans broedgeval kunnen vaststellen.

Op naar Cronesteijn om te nestelen?

De Grutto's zijn dit jaar niet zo'n succes als voorgaande jaren. Toen was in deze tijd de Veerpolder de beste plek in de wijde omgeving om ze te zien. Nu blijven de aantallen hangen tussen de 100 en de 150. Ik hoop dat het het eenmalige effect is geweest van de vrieskou op het moment dat ze normaliter binnen komen.

2 opmerkingen:

  1. Goed Grutto-nieuws! Rond 11.30 uur zaten er ongeveer 300 verspreid over de Veerpolder en om 13.00 uur sprak ik iemand die er net 350 had geteld. Dat is wel het grootste aantal wat ik tot nu toe dit jaar heb gezien en ik ga bijna iedere dag even kijken op wisselende tijden. Er is dus nog hoop!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat de hoge aantallen dit jaar later op de dag worden gezien. En ook wel een beetje geruststellend. Ik geloof niet dat dat eerder het geval is geweest.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.