zondag 28 maart 2021

Kluut en Dodaars

Ze waren dit jaar al gemeld en vandaag zaten ze ook in de telling, de Kluut en de Dodaars.

Kluut tussen de Grutto's.

De Kluut stond bij de Grutto's (82 stuks) in de Veerpolder. Wat wel grappig is, is dat de Grutto's elk jaar rond deze tijd verschijnen in de Hennepoelpolder. Vanochtend zaten daar 10 exemplaren. Wat zorgt ervoor dat pas weken na binnenkomst van de eerste Grutto's ze verschijnen in de Hennepoelpolder? Ik kan zo gauw niets anders verzinnen dan dat de eerste lichtingen verder doortrekken en de examplaren die nu binnenkomen in de directe omgeving gaan broeden. Dat wordt ondersteund door het feit dat de eerste groepen veel IJslandse Grutto's bevatten en ik kan me voorstellen dat beide groepen verschillende eisen stellen aan een rust- en foerageerplek. Maar wellicht is het iets heel anders.

De Dodaars zie ik regelmatig in de wijk of in de Holle Mare zwemmen als ik aan kom rijden. Vanochtend zat hij in één van de tochten tegenover de molen. Hij was mooi op kleur en heerlijk aan het foerageren langs de kantjes.


Dodaars in de Hennepoelpolder.

De Pijlstaarten zitten nog in de Veerpolder, de Tafeleenden waren verhuisd naar de Hennepoelpolder en de Kokmeeuwen zijn druk bezig met het verdelen van alle nestplekken. Op het weilandje zit de eerste Kievit op het nest. Elders heb ik de eerste Grauwe Gans-pullen al gezien, maar hier moeten we nog heel even wachten.

Kievit op het nest.

In de boompjes werd driftig gezongen door de Tjiftjaf, Winterkoning, Koolmees en Heggenmus. Die laatste liet zich fijn fotograferen.

Heggenmus in een Els langs het pad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.