zondag 14 februari 2021

Veel Houtsnippen en schaatsers

Deze winter heb ik meer Houtsnippen gezien dan de afgelopen 10 jaar samen. Vooral aan het eind van de middag/begin van de avond vliegen ze over, onder andere bij het golfterrein en bij de Strengen. Vanochtend kwam er één langs tijdens de telling. 

Deze Houtsnip vloog vanochtend over de Veerpolder.

Dat ik er zoveel zie deze winter heeft denk ik meerdere oorzaken. Allereerst ben ik meer buiten op het juiste moment; gauw nog even naar buiten voor de avondklok ingaat. Dat geldt voor meer mensen, waardoor het dan redelijk druk is en de kans op opstoten van de vogels groter. Daarnaast zijn er misschien ook meer Houtsnippen deze winter. Het aantal waarnemingen is in ieder geval hoog, maar dat kan ook zijn omdat steeds meer mensen de Houtsnip herkennen en/of überhaupt meldingen doorgeven. Hoe dan ook, het is een mooie vogel om te zien.

De Leede aan de noordkant van de Veerpolder lag nog open, dus alle eendjes zaten daar. Bijna alle gebruikelijke soorten zijn daar momenteel te vinden. Alleen de Wintertaling kon ik vanochtend niet zo gauw vinden. Daar staat tegenover dat er wel een paartje Smient rondzwom.

Man Slobeend en man Krakeend.

Man Tafeleend

Man Kuifeend  en vrouw Wilde Eend

Vrouw Kuifeend

Man Smient

2 man (links) en 2 vrouw Krakeend en man Kuifeend

Op het ijs in de Hennepoelpolder zaten voordat de schaatsers kwamen nog een paar Storm- en Kokmeeuwen. Het waren de enige vogels die het aandurfden. Ik had gehoopt op een paar Waterrallen, maar buiten een paar sporen waarvan ik denk dat ze van Waterrallen waren, lieten ze zich niet zien.

Stormmeeuwen en 2 Kokmeeuwen vliegen op van het ijs.

De verstoring van de vogels door schaatsers valt mee, mochten mensen zich daar zorgen over maken. Omdat er geen open water is, zijn de meeste vogels vertrokken. Eenden, futen, ganzen, meerkoeten en waterhoenen zitten allemaal ergens anders. Wegblijven bij die open wakken is belangrijker dan wegblijven van het ijs. Bovendien is de verstoring maar kortdurend en zal het op de langere termijn niet veel invloed hebben.

Een feestje houden op het ijs kan ook en ik kan me prima voorstellen dat dat leuk is. Maar ruim wel op als je weggaat. Vanochtend heb ik het maar even gedaan: op het ijs van de Hennepoelpolder kon ik voldoende blikjes, flesjes en bekertjes verzamelen om 2 plastic tassen (die lagen er ook, dus dat scheelde) te vullen. En dan kon ik al het gebroken glas niet meenemen.

De kratten stonden aan de kant, de tassen heb ik gevuld met
afval van het ijs.

Samen met Marian, die kwam helpen, een extra rondje gelopen en dat leverde nog een volle plastic zak vol. Het was een uurtje werk alles bij elkaar.

Mocht je vandaag of morgen nog naar de polders gaan, neem dan een tas mee om een beetje afval op te ruimen. Samen kunnen we het opgeruimd houden en je voorkomt dat alles straks onder water verdwijnt.
Alvast bedankt! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.