zondag 21 februari 2021

(Bijna) de eerste Grutto's

Het is ruim voorbij de datum dat de eerste Grutto's normaliter in de tellingen verschijnen, dus ik verwachtte ze vanochtend dan ook te kunnen zien. Maar helaas, geen Grutto te vinden. Totdat 7 exemplaren over kwamen vliegen.

De eerste 7 Grutto's die ik bij de polders zag.


Ze vlogen een rondje en verdwenen weer.

Het waren niet de eerste Grutto's die gezien zijn hier dit jaar. Eerder meldde iemand ze al overvliegend en een medevogelaar vertelde dat iemand er gisteren 3 aan de grond gezien had. En deze 7 telden bijna mee voor de tellingen. Overvliegende vogels tel ik nooit en aangezien deze vogels niet landden, neem ik ze niet mee in de overzichten. Ik hoop ze snel wel aan de grond te zien.

De opkomende zon scheen mooi op deze Blauwe reiger.

Vrijdag was ik ook even in de polders op zoek naar Grutto's en vond ik een bijzondere gast die wel geland was. Tussen de Grauwe en Grote Canadese Ganzen zwom een kleintje met een deels roze snavel: een Kleine Rietgans. Voor zover ik weet de derde melding van deze soort aan de grond (water). De andere meldingen op waarneming.nl gaan over overvliegende exemplaren. Zeldzaam dus in de polders.

Kleine Rietgans met 2 Grote Canadese Ganzen.

Kleine Rietgans, Veerpolder, afgelopen vrijdag.

Vanochtend nog een paartje Smienten in de Hennepoelpolder, volop Kuifeenden en een aantal Tafeleenden. Op het weilandje stonden 2 Kieviten. Opvallend weinig zangvogels gehoord.

Er zwemmen momenteel veel Kuifeenden in de polderds.

De Kieviten zijn terug waar ze vorig jaar gebroed hebben.




2 opmerkingen:

  1. Ik zag dat groepje van zeven ook vanmorgen , dus vanmiddag nog eens gaan kijken en toen zaten er ruim 150 in de Veerpolder. Was vast een verkenningsvluchtje vanmorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, dan hebben we het ergens over: ruim 150! Bedankt voor het melden Marleen.

      Hans

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.