zondag 2 juni 2019

Overal Bosrietzangers

Kon je hem voorgaande jaren nog wel eens missen, nu kun je echt niet meer om de Bosrietzanger heen. Nog nooit heb ik zoveel zingende exemplaren in 1 telronde gehad en dan denk ik dat ik er nog een paar gemist heb ook.

Één van de vele Bosrietzangers in de Hennepoelpolder.

Alleen al in en rond de Hennepoelpolder zaten er 6! In de Veerpolder kon ik er 1 tellen, maar daar weet ik dat er meer zitten. Het is een mooie aanvulling op de Kleine Karekieten (10), Rietzangers (8), Rietgorzen (4) en Blauwborsten (2).

Rietgors in de Veerpolder.
Rietzanger in een Es langs het pad.
De Blauwborst laat zich sinds vorige week weer zien en horen, maar let op, de Bosrietzanger kan best aardig een Blauwborst imiteren, ben ik vanochtend achter gekomen.
Verder kan ik vertellen dat het broedsel van de Blauwborst in de Hennepoelpolder in ieder geval 1 vliegvlug jong heeft opgeleverd. Die zat, met een volwassen vogel, wat te klungelen in de begroeiing tussen de molen en het gemaal.

Blauwborst in de Hennepoelpolder.
Ook de kolonie Kokmeeuwen is inmiddels uitgebreid met een heleboel pullen. Met name aan de rand van het eilandje in de Hennepoelpolder zijn ze nu mooi te zien. Het zijn al wat grotere pullen. De echte jonkies laten zich moeilijk zien, dus elk jaar zijn de eerste pullen die ik zie al een week of meer oud.




Overal lopen pullen van de Kokmeeuwen rond.
De Visdief zit voorlopig nog op het nest. Heel rustig heeft hij het niet, want elke keer als een Kokmeeuw aan komt vliegen naar één van hun nesten, reageert hij.

Visdief op het nest.
Naast de pullen van de Kokmeeuw is het ook een drukte van belang met andere pullen. De Kuifeend heeft er 10, de Bergeenden 23, de Grote Canadese Gans 12, de Nijlgans 9 en de Krakeend 4.

Kuifeend met 10 pullen.
Krakeend met 2 van de 4 pullen.
Ik hoop heel hard dat er dit jaar nog pullen van de Slobeend en de Zomertaling bijkomen. Die laatste zou voor het eerst zijn. In de Veerpolder zwom vanochtend in ieder geval weer een mannetje.


Man Zomertaling in de Veerpolder.
Bij het verlaten van de polders trof ik nog een Blauwe Reiger die veel moeite had met het wegwerken van een vis. Hij was een beetje groot en spartelde nogal tegen. Dat snap ik wel.



Blauwe Reiger heeft wat moeite met het wegwerken van een vis.
En dan vergeet ik bijna nog de Bisamrat die voorbij kwam zwemmen.

Bisamrat in de Veerpolder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.