zondag 26 mei 2019

Volop activiteit in de rietkragen

Het was alweer een tijdje geleden dat ik de Blauwborst kon tellen. Dat is op zich niet verwonderlijk, want de Blauwborst houdt zijn mond als hij aan het nestelen is en je moet dan ook net de goede kant opkijken om hem te spotten. Gelukkig spreidde hij vanochtend tijdens de twee seconden dat ik hem zag de rode staart, zodat ik niet hoefde te twijfelen.

Bosrietzanger in de Hennepoelpolder.

Vanochtend was het weer druk in de rietkragen met zingende Rietzangers (8), Kleine Karekieten (13), Rietgorzen (3) en Bosrietzangers (3). Dat gaat dus goed.
De Bosrietzanger die luid zat te zingen tegenover het bruggetje naar de Veerpolder, kon ik op de foto zetten. De rest was een stuk lastiger en wilde maar niet in het zicht komen zitten.

Nijlgans met pullen.
Een Nijlgans-paar in de Hennepoelpolder heeft (weer?) pullen en ook bij de ganzen kruipen nog steeds kuikens uit het ei. Een Kleine Mantelmeeuw had het gemunt op een Grauwe Gans-kuiken en zwom langdurig op een paar meter achter een gezinnetje aan. Zo heb ik Kleine Mantelmeeuw niet eerder zien jagen in de polders.

Vette Lepelaar in de Hennepoelpolder.
De eenzame Lepelaar in de Hennepoelpolder was nogal vet. Tussen en achter de poten zat net zo'n bobbel als je ziet bij vetgemeste boerderijganzen. Ik heb mijn foto's er nog even op nageslagen en bij Lepelaars heb ik dat niet eerder zo gezien.


Een andere Rouwkwikstaart deze keer.
Op het weitje van de boerderij liep weer een Rouwkwikstaart, maar niet hetzelfde vrouwtje van de afgelopen keren. Het ontbreken van een wit streepje in de kruin aan de linkerkant maakt dit zeker een ander exemplaar en ook de hoeveelheid wit op de vleugel duidelijk anders.

Blauwe Reiger met Groene Kikker.

1 opmerking:

  1. Super mooie kiekjes...bedankt voor de vrolijke noot!
    Groet Edgar & Lia

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.