zondag 12 mei 2019

Bosrietzanger komt even langs

Dinsdag zat de eerste Bosrietzanger van het jaar luid te zingen in hetzelfde stukje riet in de Veerpolder waar ik eerder de eerste  Kleine Karekiet vond. Toch opvallend dat ook deze vogel dit jaar de Veerpolder verkiest als aankomstplek en niet zoals alle voorgaande jaren de rietkraag aan de noordkant van de Hennepoelpolder. Het zegt denk ik wel wat over de riet-ontwikkeling van het gebied.

Een foto kon ik niet nemen, wel het geluid opnemen:


Vanochtend werd dezelfde plek gewoon weer bezet door een Kleine Karekiet en heb ik de Bosrietzanger nergens meer terug kunnen vinden.

Over de Kleine Karekiet maak ik me overigens wel een beetje zorgen. Normaal loopt het aantal snel op naar een stuk of 7-8, maar dit jaar wil het niet zo vlotten. Vanochtend trof ik er maar 3 zingend aan en dat is erg weinig. De Rietzangers zijn echter met veel. Stijgt het gemiddeld aantal per telling in mei normaliter tot een stuk of 7, momenteel zingen er miniaal 12, 6 in elk deelgebied. Dus dat is mooi.

Er zitten momenteel volop Rietzangers in het gebied.
Waar het ook goed mee lijkt te gaan, zijn de Grasmussen. De afgelopen jaren hebben ze het treintalud bevolkt èn een groot braamstruweel in de Hennepoelpolder. Je kunt ze nu luid zingend aantreffen in de boomtoppen.

Zingende Grasmus in de Hennepoelpolder.
Deze ochtend leverde 2 nieuwe soorten op voor de tellingen. De eerste, een vrouwtje Rouwkwikstaart, is niet echt nieuw. Er worden elk jaar wel Rouwkwikstaarten gezien, maar er zat er nog nooit 1 in een telling.
Het leuke is dat het een herkenbare vogel betreft. Ze heeft een klein wit streepje in de linkerkant van haar zwarte kapje. En dat betekent dat zij al sinds half maart af en toe de polders bezoekt.

De herkenbare vrouw Rouwkwikstaart in de Hennepoelpolder.
De tweede soort, de Huismus, is voor mij echt een nieuwe soort in de polders. Anderen hebben hem al wel eens gemeld, maar vaak wordt hij niet gezien, zeker niet binnen de grenzen van het telgebied. Nu zaten er zaterdag 4 in de Hennepoelpolder en zondag tijdens de telling 4 in de Veerpolder.

Vrouw Huismus in de Hennepoelpolder, een zeldzaam bezoekje.
Doordat de ganzeneieren worden behandeld in de polders, komen maar weinig eieren uit. Dit is te merken aan het kleine aantal pullen in de polders. Ik was dan ook enigszins verrast dat er vanochtend zoveel rondzwommen. Het waren kleine gezinnetjes met maximaal 7 pullen, maar in totaal kwam ik toch uit op 42 stuks. Dat is nog niets met de 150 die ik wel eens geteld heb. Het is wel aanzienlijk meer dan de 6-26 die ik de afgelopen weken tijdens de tellingen heb gehad.

Verder geen nieuwe pullen aangetroffen. Geen Meerkoet- of Kievit-pullen bijvoorbeeld en die had ik eigenlijk allang verwacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.