zondag 5 december 2021

Vrij lege polders vanochtend

Het gebeurt niet vaak dat ik zoveel tellingen mis vanwege het weer, maar de afgelopen maanden tel ik eerder om de week, dan elke week. In oktober zaten 2 tellingen en in november 3. Hopelijk gaat het in december beter en worden het er gewoon weer 4.

De Bergeenden zijn alweer met zijn negenen.

Het grote water van de Veerpolder werd nog redelijk bevolkt door Grauwe (70) en Nijlganzen (31), Slob- (66) en Bergeenden (9), maar de Hennepoelpolder moest het doen met 2 Grote Canadese, 18 Grauwe en 6 Nijlganzen. Verspreid over de polders zaten wel nog wat eenden, maar veel was het niet.

In het riet werd gefoerageerd door een Rietgors. Hij trok zich niet heel veel van mij aan en haalde onverstoorbaar rietpluim na rietpluim door de snavel heen om de zaadjes te pakken te krijgen.


Rietgors foeragerend op riet.

Over het pad kwam een dappere Zwarte Kraai naar me toegelopen. Op zo'n anderhalve meter van mijn schoenen werd hij pas wat voorzichtiger. Als ik toen niet bewogen had, was hij misschien wel strak langs gelopen. Nu vertrouwde hij het toch niet helemaal en ging toch maar even uit de weg.


Een Zwarte Kraai kwam uiteindelijk wel heel dichtbij.

Een mooie, slimme vogel blijft het en wat mij betreft te weinig gewaardeerd door het grote publiek.

De leegte op het water werd deels gecompenseerd door de vogels in het riet en de bomen. Merels, Zanglijsters, Roodborsten, Kool- en Pimpelmezen vlogen van tak tot tak, hier en daar vergezeld door Heggenmussen

Heggenmus in een Es.


1 opmerking:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.