zondag 26 december 2021

Afsluiting

Vanochtend de laatste telling van 2021 gedaan. Het was pas de tweede telling van december en vrijwel al het water was bevroren. De twee wakken die nog in het gebeid waren, waren vrijwel leeg. Alleen in de Veerpolder zwom een eenzame Wintertaling

Eenzame Wintertaling in een wak, Veerpolder.

Het was een rustige afsluiting van het 13e volle kalenderjaar tellen in de polders. Maar goed kijken leverde uiteindelijk toch nog 19 soorten op. Een vrij vaste gast als er ijs ligt in de polders, is de Kievit. Ook nu stonden er 2 midden op de bevroren plas. 

2 Kieviten op het ijs.

De Blauwe Reigers stonden een beetje hulpeloos langs de kant. Ik vraag me altijd af wat ze op het ijs zoeken. Misschien scharrelt er wat voorbij in de begroeiing? Door het ijs heen jagen lijkt me niet echt een optie, maar af en toe lijkt het daar toch echt op.

Blauwe Reiger op het ijs.

Met de kou komen de Kramsvogels weer in groten getale langs. Luid roepend vloog vanochtend een groep van zo'n 30 exemplaren over. Ze tellen dan niet echt mee voor het gebied - daarvoor moeten ze echt aan de grond komen - maar het is elke keer wel een genot om mee te maken.

Overvliegende Kramsvogels.

Opvallend vond ik de familie Nijlganzen die in de Veerpolder rondscharrelden. Twee volwassen vogels met twee bijna volgroeide jongen, dat zijn late broeders geweest. Ze zagen er niet heel florisant uit, die juvenielen. Ik hoop dat ze het redden als het koud blijft.

Nijlgans-ouder met twee jongen.

Net buiten de Hennepoelpolder werd nog gezocht naar de Bruine Boszanger die daar de laatste weken zit en af en toe ook de polder invliegt. Zelf heb ik deze soort nog niet in de polder kunnen tellen. Ook de Siberische Tjiftjaf (een ondersoort) heb ik gemist. De Watersnippen zaten er gelukkig wel vanochtend.

Twee Watersnippen...op het ijs.

Na ruim 13 jaar zoveel mogelijk zondagtellingen (597 in de Veerpolder, 583 in de Hennepoelpolder), ga ik het wat rustiger aan doen. Ik stop met het standaard tellen van alle vogels op de zondagochtend. Op deze blog zal, in ieder geval de komende tijd, dus ook wat minder vaak geschreven worden. Wel zal ik de soortenpagina's bijwerken met de laatste gegevens, zodra ik die allemaal verwerkt heb. 

Toen ik in 2008 begon was het tijdverdrijf tussen het brengen en halen van mijn zonen naar de waterpolo-training in zwembad Poelmeer. Inmiddels zijn er twee het huis uit, één heeft een baan als leraar en de andere twee studeren. Het gebied heeft zich in die tijd ontwikkeld tot een belangrijk natuurgebied aan de rand van de stad. Jaarlijks komen er zeldzame soorten langs en af en toe komen er nieuwe vaste gasten bij, zoals bijvoorbeeld de Cetti's zanger. De veranderingen gaan een stuk langzamer dan in het begin, maar dat is logisch als een gebied stabieler wordt.

De afgelopen jaren ben ik mijn aandacht een beetje gaan verleggen, eerst naar wantsen, later naar insecten en vervolgens naar alles dat leeft binnen een klein gebied (zie 1000 Leidse soorten). Ik hoop dat gebied ook komend jaar bij te kunnen houden. 


2 opmerkingen:

  1. Hallo Hans. Ik zal je (bijna) wekelijkse blog en inventarisatie van vogels in de "poelpolders" gaan missen. Ik heb ze altijd met veel plezier gelezen. Ze hielpen mij ook tijdens mijn meestal maandelijkse bezoeken nog beter te kijken en op te letten. Dank voor je inspirerende werk. Groeten, Wilfried

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dear Hans sorry to hear you will not be doing your regular Sunday counts since moving to the Netherlands I visit Polders Poelgeest regularly and value your Sunday accounts. I quite understand your decision and hope to see what you see in your less frequent visits on your blog. Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.