zondag 5 september 2021

Genoeg te beleven

Er was weer genoeg te beleven in de polders vaochtend. Allereerst zat het weer vol met Brandganzen in de Veerpolder. In totaal kwam ik uit op 344 exemplaren. Inmiddels kijk ik daar niet meer van op, maar het blijft een geweldig gezicht, zeker als ze allemaal vetrekken onder luid kabaal.

Lepelaars tussen de Brandganzen vanochtend.

Een jonge Lepelaar vertrekt samen met de Brandganzen.

Terwijl ik de Brandganzen aan het tellen was, hoorde ik een geluid dat ik al een tijd niet gehoord had in de polders: een Groenpootruiter vloog langs en landde achter de begroeiing aan de andere kant van de plas. Het is een soort die elk jaar wel langs komt, maar lang niet altijd in de telling zit. Een goede foto zat er helaas niet in.

Groenpootruiter, Veerpolder.

Ook de Oeverloper en de Witgat waren er vanochtend en foerageerden gebroederlijk naast elkaar op een strookje slik.

Witgat (l) en Overloper (r).

Tussen de ganzen in de Hennepoelpolder zwom weer een geringde Grauwe Gans. Het was H055, een vogel die in juli ook al in de polders zat. Toen kon ik de ringgegevens nog niet vinden op geese.org, maar deze keer wel. Het is een vrouwtje dat dit jaar als adult geringd is op 3 juni bij het Spartelmeer (Noord-Holland, bij Bloemendaal). Veel meer is er op dit moment nog niet te vertellen.

H055 in de Hennepoelpolder.

Een stukje verderop zwom ook nog een Kolgans tussen de Grauwe Ganzen. Een stukje kleiner en met de brede witte ring aan de snavelbasis, viel hij genoeg op. De laatste jaren gebeurt het vaker dat een Kolgans samen met grote groepen Grauwe Ganzen de polders bezoekt.

Kolgans tussen de Grauwe Ganzen.

Tussen de bedelende Lepelaars zwommen 2 juveniele Kleine Mantelmeeuwen achter een oudervogel aan. Ze leken aan een koordje te hangen en volgden netjes elk bochtje die de oudervogel nam. Het was een grappig gezicht en zo had ik het nog niet eerder gezien.

Juveniele Kleine Mantelmeeuwen achtervolgen een
oudervogel.

Het aantal Watersnippen lag iets hoger dan vorige week en ze zaten op wat meer plekken in de kantjes. Veel zijn het er nog niet, maar dat gaan vast komen de komende weken.

Watersnip.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.