zondag 12 september 2021

Waterrallen en wat nieuws over ATJA

Vanochtend vertrokken de Brandganzen niet allemaal tegelijk, wat ze meestal wel doen. De eerste vlogen naar het oosten richting opgaande zon, nog voordat die goed door de bewolking gebroken was.

De eerste groep Brandganzen (67 stuks) vertrekt uit de polders.

Terwijl de achtergebleven Brandganzen rustig wakker werden, waren de Lepelaars al druk aan het foerageren. Luid bedelend liepen de jongen achter de ouders aan. Geen geringde exemplaren dit keer. Dat doet me eraan denken dat ik in augustus nog een paar meldingen van ATJA (de Franse Lepelaar) binnen heb gekregen. Die blijkt eerst naar België te zijn gevlogen (bij Kruibeke en Hamme gemeld) om vervolgens weer een heel eind noordelijker bij Koedijk op te duiken. 
Ik vond het wel opvallend dat ATJA zo op en neer is gevlogen en heb een vraag uitstaan om er achter te komen of dit vaker voorkomt bij Lepelaars. Zelf had ik verwacht dat ze, eenmaal vertrokken richting het zuiden, niet terug naar het noorden zouden komen.

Foeragerende Lepelaars in de Veerpolder.

Ze zitten het hele jaar rond in de polders, maar laten zich in de zomermaanden meestal niet zien of horen: Waterrallen. Vanochtend zaten ze voor het eerst weer in de telling. Drie stuks in totaal, waarvan twee zich lieten zien en één zich liet horen. Als je de komende tijd in de polders bent, goed de slikrandjes afspeuren. De kans om er één te zien, wordt nu steeds groter.

Waterral, Veerpolder.

Een vogel die ik nog niet gemist had, maar waarvan ik me vanochtend realiseerde dat die ook al een tijdje niet in de telling heeft gezeten, is de Knobbelzwaan. Er zwom er weer eentje in de Hennepoelpolder.

Knobbelzwaan, Hennepoelpolder.

Verspreid in de Veerpolder stonden 5 Blauwe Reigers. Dat is veel. Normaliter zijn het er 1-2.

Een van de vijf Blauwe Reigers in de Veerpolder.

Naast alle levende vogels, liggen er her en der ook dode in het water, allemaal eenden. Het was me vorige week al opgevallen dat er meerdere dode Wintertalingen tegen de kantjes liggen. Geen idee of er momenteel iets is met de waterkwaliteit. Het gebeurt wel vaker dat er meerdere dode vogels in de polders drijven, maar dat is dan meestal tijdens periodes van laag water en erg warm weer. Dat eerste is zeker niet het geval en zo warm is het nou ook weer niet geweest de afgelopen weken.

Dode eend in de Veerpolder.


1 opmerking:

  1. For many months shelduck tufted duck and mallard have died on Veerpolder definitely a water problem but who is responsible

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.