zondag 11 juli 2021

Beroerde timing

Het is lang geleden dat ik tijdens een telling met een lege camera kwam te zitten, maar vanochtend was het weer eens raak. En omdat mijn telefoon thuis aan de oplader lag, had ik geen mogelijkheid om het geluid op te nemen dat uit een rietkraag in de Hennepoelpolder kwam. Daar zat een Snor te zingen. Gelukkig kan ik wel een foto laten zien van de vorige Snor in de polders (2103).

Zingende Snor van 21 juli 2013.

Dit is de derde melding van een Snor in de polders. De eerste was in 2008, de tweede zoals gezegd in 2013. De beste tijd om Snorren waar te nemen is in april-mei en we zijn dus al even over de waarnemingspiek heen en ook de broedperiode loopt al op zijn eind. Ik kan zo snel niets vinden over tweede legsels bij Snorren, maar weet wel dat het paartje dat in 2013 in de polder heeft gebroed tot begin september jongen heeft gevoerd. Met een broedtijd van twee weken en een nesttijd van eveneens twee weken, zou het nog net moeten lukken om een nestje groot te brengen. Dat zou leuk zijn na 8 jaar.

De enige foto die ik heb kunnen nemen voordat de accu leeg was, was van een eenzame IJslandse Grutto. Hij was mank en hipte in zijn eentje rond, af en toe opgejaagd door bakkeleiende Bergeenden.

IJslandse Grutto, hij was mank aan één poot.

In totaal zaten er 7 Lepelaars in het gebied. 5 Juli meldde Herman Vermeulen W[ATJA] in de polders, dus ik hoopte die ook te treffen. Er zat helaas geen geringde vogel tussen. Ik ben benieuwd of W[ATJA] uiteindelijk heeft gebroed in Cronesteijn.

De Wintertalingen zijn weer terug van (even) weggeweest en er komen ook al weer vogels langs op de terugweg naar het zuiden, zoals de Oeverzwaluw en een Oeverloper. De massale trek laat natuurlijk nog even op zich wachten, maar de eerste vogels gaan al wel terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.