zondag 13 juni 2021

Eindelijk weer een Kleine Plevier in een telling

Het is al lang geleden dat er een Kleine Plevier in de telling zat. Dit jaar had ik hem sowieso nog niet gezien in de polders en vanochtend duurde het tot het allerlaatste moment voordat ik hem zag scharrelen op een slikrandje in de Veerpolder.

Eindelijk weer eens een Kleine Plevier in de telling.
Bij binnenkomst zat een Rietzanger heerlijk te zingen boven in een es. Het is me al vaker opgevallen dat de Rietzanger gaandeweg het broedseizoen verplaatst van zangpost. Vroeg in het seizoen wordt alleen gezongen vanuit het riet, de meeste tijd goed verborgen. Later in het seizoen zitten ze ineens in de essen en de wilgen. Ik heb geen idee of dit werkelijk een ding is en zal eens kijken of ik daar iets over kan vinden. Vanochtend had ik in ieder geval, naast de nodige voedselvluchten, 5 zingende Rietzangers in bomen.

Zingende Rietzanger in een boom.

Niet alleen de Kleine Plevier profiteert van de lage waterstand in de Veerpolder, ook de Tureluur was er weer. Eerder deze week telde ik er al meerdere op een avond, vanochtend zaten er 5. Ook dat is lang geleden. Door de drooggevallen stukken hebben ze nu veel meer foerageermogelijkheden en dat merk je dus meteen.

Twee van de 5 Tureluurs in de Veerpolder.

De polders zitten nog steeds vol met pullen en juvenielen van verschillende soorten. Er komen er nog steeds bij: het eerste Kuifeend-nest is afgelopen week uitgekomen. Deze eend is de laatste van de broedende eenden in de polders. 

Het eerste uitgekomen Kuifeendnest in de Veerpolder.

De kroon wordt momenteel echter gespannen door de Krakeend. Die was met minimaal 7 nesten met in totaal 51 pullen aanwezig. Ik kan me niet herinneren dat het er ooit zoveel op één moment zijn geweest.


Twee van de zeven rondzwemmende Krakeend-gezinnen.

Lepelaar, Kievit, Scholekster, Grauwe Gans, Canadese Gans, NijlgansBergeend, Wilde Eend, Waterhoen en Kokmeeuw, allemaal zijn ze bezig met het grootbrengen van jongen in de polders. De eerste 4 hebben al vliegvlugge jongen, de rest alles tussen pul en (bijna) vliegvlug. De voedselvluchten van de Rietzangers geven aan dat ze jongen hebben, waarschijnlijk nog op het nest.

Een adult Lepelaar tussen twee juvenielen.

Drie al wat grotere Bergeend-pullen.

Aan het einde van de telronde, bij het weilandje, kwam ik nog 2 Boerenzwaluwen tegen. Het gebeurt zelden dat ik ze 'aan de grond' tegenkom, dus het was leuk om ze nu een keer van dichtbij en min of meer op ooghoogte te kunnen bekijken.


Boerenzwaluwen in de Hennepoelpolder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.