zondag 24 januari 2021

Volop eendensoorten

Vanochtend zaten alle gangbare eendensoorten in de telling. Dat zijn er 7: Wilde eend, Slobeend, Kuifeend, Krakeend, Tafeleend, Wintertaling en Bergeend. Sommige eenden zaten verstopt onder de takken van de wilgen.

Paartje Wintertalingen, verstopt tussen de takken.

En dat kwam mooi uit, want nu kon ik mooi aan een kennis laten zien waar ik allemaal op let tijdens het tellen. Doordat ik al jaren wekelijks in het gebied kom, weet ik de plekjes. Op een gegeven moment ontdek je die wel, bijvoorbeeld doordat je vogels ziet verdwijnen of opvliegen op bepaalde plekken. Als je dat soort plekken, onder overhangende takken of tussen dood plantenmateriaal, niet met een verrekijker afspeurt, mis je best veel.

Roodborst, heel even in het zicht.

Naast weten waar je vogels kunt verwachten, is luisteren/geluid minstens zo belangrijk als kijken/beweging. De Roodborst hierboven zat achter me en kon ik alleen zien omdat hij geluid maakte. Voor het tellen is geluid meestal al voldoende.

Op dit moment zijn de ganzen heel luidruchtig. Er wordt druk aan paarvorming gedaan en onder andere de Nijlganzen zijn al een broedterritorium aan het zoeken. Een langslopend meisje zei: "Het is net een grote bruiloft." en gelijk heeft ze. 

Paartje Nijlganzen.

Grauwe gans.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.