zondag 24 november 2019

Nauwelijks Wintertalingen en Slobeenden

Twee weken niets van me laten horen, dat komt niet zo vaak voor. De mist gooide twee weken terug roet in het eten en vorige week genoten van een vakantieweekendje. Vandaag kon ik weer tellen.

De Grote Zilverreiger begint een zekerheid te worden in de polders. Sinds eind september is het eigenlijk elk bezoek raak. Vanochtend zaten er 2. Volgens mij heb ik nog niet eerder zo lang achtereen deze soort gezien hier.

Een van de twee Grote Zilverreigers vanochtend.

Rond deze tijd zouden er tientallen, zo niet ruim honderd, Wintertalingen en Slobeenden moeten zitten in de Veerpolder. Vanochtend dus niet. Met moeite kon ik 10 Wintertalingen en 3 Slobeenden tellen. Vraag is dan natuurlijk waar deze lage aantallen door veroorzaakt worden. En is het tijdelijk? Of zitten ze er volgende week gewoon weer in grote aantallen. Ik kan geen oorzaak aanwijzen.

Het was sowieso rustig op het water. In de Hennepoelpolder zaten helemaal geen ganzen en in de Veerpolder 'maar' 60 Grote Canadese Ganzen en 18 Grauwe. Wel trof ik 3 Futen, een aantal dat ik al jaren niet meer heb gehaald. Wat Bergeenden, KrakeendenAalscholvers en Kokmeeuwen en dan was dat het wel vanochtend.

Rietgors.
In de boompjes en het riet was het daarentegen wel redelijk druk met vogels. Twee Rietgorzen lieten zich heel even bovenin het riet zien een Baardmannetje liet zich even horen. Ook de Cetti's Zanger perste er een korte strofe uit, al was het niet zo hard als ik gewend ben.

De lijsterachtigen zijn volop aanwezig. Merel, Kramsvogel en Zanglijster laten zich momenteel goed zien.

Zanglijster.
Rond de boerderij is de Grote Gele Kwikstaart weer regelmatig te vinden. Op het weilandje zijn nu nauwelijks vogels aanwezig en als je al iets ziet lopen, dan is de kans groot dat het deze soort is. Afgelopen donderdag kon ik hem daar in ieder geval op de foto zetten.

Grote Gele Kwikstaart bij de boerderij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.