zondag 8 september 2019

Een verschil van dag en nacht

Soms spreek ik lezers van mijn blog en dan hoor ik regelmatig dat zij veel minder zien dan ik. Natuurlijk speelt ervaring met het gebied een rol, maar het grootste verschil wordt denk gemaakt door het tijdstip van het bezoek. Vanochtend regende het en heb ik besloten de telling naar de middag te verplaatsen, ook met de gedachte eens te kijken hoeveel verschil dat zou maken.

En dat verschil was groot. Geen ganzen, nauwelijks eenden en een vrijwel lege plas in de Veerpolder.

Een enkele Lepelaar op de plas in de Veerpolder, helemaal alleen.

Tel ik in de ochtend de laatste weken ruim 30 soorten en honderden vogels, vanmiddag waren dat er maar 23 resp. 157. Het verschil wordt voor het grootste deel gemaakt door de ganzen, die in de polders overnachten en in de vroege ochtend vertrekken naar de foerageergebieden in de omgeving. Maar ook de Waterrallen en rietvogels laten zich in de middag veel minder horen.

Dat neemt niet weg dat er nog voldoende te zien is voor de goede kijker. De Watersnippen zitten ook 's middags her en der in de kantjes. Met kennis van de juiste plekken met een beetje slik aan de rand en een verrekijker zijn ze best te vinden. Vanochtend waren het er in het hele gebied 23.

Watersnip aan de waterkant.
Hetzelfde geldt in mindere mate voor de Wintertalingen, die langzaam in aantal aan het toenemen zijn. En als je dat de randjes aan het afspeuren bent, kom je soms ook een vreemde vogel tegen, althans voor een plekje op de grond tussen de oevervegetatie. In de Hennepoelpolder zat een jonge Ekster een beetje treurig tussen de begroeiing. Ik denk dat hij niet helemaal goed was.

Jonge Ekster tussen de oeverbegroeiing, een rara plek.
En naast het gebruikelijke spul dat zich toch nog een beetje liet zien en/of horen, zijn er altijd nog de opvallendere soorten. Bij binnenkomst vloog een jagende Sperwer in het gebied en even later kwam de blauwe schicht van de IJsvogel voorbij.

Sperwer op strooptocht in de Veerpolder.

1 opmerking:

  1. ha, dat verklaard wel dat ik de laatste paar keren niet veel heb gezien. Dan toch maar weer eens een keer heel vroeg op staan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.