zondag 21 oktober 2018

Leuke waarnemingen vanochtend

De zonsopkomst wordt steeds later en het licht steeds minder op de zondagochtend. Dat maakt het tellen en het fotograferen wat lastiger. De verschillende eenden zijn op afstand minder goed te zien en uit elkaar te houden. Goed kijken, dus. Dan zie je ook alle Watersnippen zitten aan de oeverkantjes. Het zijn er veel op dit moment, in totaal 133.

Overal kun je Watersnippen vinden aan de waterkant.


De ochtend begon goed toen een Slechtvalk-vrouwtje vlak voor mijn neus een prooi uit de lucht sloeg. Net als de prooi had ik haar niet aan zien komen. Het gekrijs van de spreeuwgrote vogel was hartverscheurend.

Er komen steeds meer Roodborsten in de polders.
In de Veerpolder zaten tussen de Grauwe Ganzen 46 Nijlganzen, een erg hoog aantal en slechts 1 verwijderd van het record van september 2014. Verder leverde deze polder weinig bijzonders op. Het aantal Wintertalingen is inmiddels opgelopen tot 230 en de Slobeenden lijken gestabiliseerd op 130.

De Hennepoelpolder leverde meer op. Terwijl ik aan het tellen was, landde een Kolgans al roepend tussen de Grauwe Ganzen. En dat is bijzonder, want in de afgelopen 10 jaar heb ik slechts 2 keer eerder een Kolgans in de telling gehad en het aantal meldingen op waarneming.nl van niet-overvliegende Kolganzen is op de vingers van één hand te tellen.

Drie Kolganzen in de Hennepoelpolder.
Afgelopen week is een Porseleinhoen gemeld. Omdat de laatste melding van afgelopen woensdag was, had ik de hoop eigenlijk al opgegeven er één te treffen. Ik weet natuurlijk niet of het hetzelfde exemplaar was, maar een volwassen exemplaar liet zich even zien aan de waterkant. Het was te kort om een foto te maken. Het Porseleinhoen komt vrijwel elk jaar langs in deze periode, op de trek naar het zuiden.

De Cetti's Zanger zit ook nog steeds in de polder en vanochtend heb ik er mogelijk zelfs 2 gehoord. Helemaal zeker ben ik niet, omdat er tijd en ruimte zat tussen de waarnemingen. Vanochtend is het eindelijk gelukt om een geluidsopname te maken. Een foto heb ik maar opgegeven. Het karakteristieke geluid:



De opname is gemaakt op de standaardplek van de afgelopen weken, de lisdodde/rietkraag parallel aan de hoogspanningskabels. Later hoorde ik er één in het veld tussen de molen en het gemaal.

Met het Porseleinhoen en de Kolgans staat de soortenteller dit jaar op 104. Een mooi hoog aantal en nog maar 2 verwijderd van het recordjaar 2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.