maandag 5 april 2021

Hoe gaat het met ATJA?

Drie weken geleden kwam ik tijdens de telling W[ATJA] tegen, een Lepelaar uit de Camargue in Frankrijk. Inmiddels is bekend dat hij/zij in de bomen bij de kolonie in Cronesteijn zit. Afgelopen week ontving ik foto's van Maryse Loranger, waarop heel duidelijk de ring staat. Ontzettend leuk en grappig dat, als je een individuele vogel kunt herkennen, je toch een beetje een band opbouwt.

W[ATJA] in de bomen van Cronesteijn. ©M. Loranger

Van zuid-Frankrijk helemaal hier naartoe, het roept bij mij allerlei vragen op. Is hij/zij meegevlogen met trekvogels van hier? Gebeurt dit regelmatig of is dit een uitzondering? Heeft hij/zij de stap in één keer gemaakt of heeft hij/zij eerst nog in midden-Frankrijk/België 'gewoond'? Of is ze, zoals hier thuis wordt gesuggereerd, gewoon meegevlogen met een leuke vent uit Nederland?

Ik hoop dat de Franse ringers snel van zich laten horen, zodat we in ieder geval een deel van de vragen kunnen beantwoorden.

Gaat W[ATJA] broeden in Cronesteijn? ©M. Loranger

De telling van vanochtend werd halverwege, na het rondje om de Veerpolder, afgebroken vanwege de regen. De Hennepoelpolder heb ik niet meer geteld. Dat is jammer, want afgelopen dagen is daar de Rietzanger binnen gekomen. Gelukkig kon ik het exemplaar in de Veerpolder nog wel meetellen. Ondanks de kou en de stevige wind, klonk hij luid en duidelijk in het riet op de noordwesthoek.

Ook nieuw waren de 11 Grauwe Gans-pullen. Drie nesten zijn afgelopen week uitgekomen: 1, 4 en 6 jongen groot. Overal in de polders liggen nesten, dus de komende tijd zullen het er snel meer worden.

6 van de eerste Grauwe Gans-pullen in de polders.

Op de plas stonden nog een 7-tal Grutto's, het laatste restje van de voorjaarstrek. De rest is allemaal doorgetrokken naar het noorden of uitgewaaierd over de omliggende weilanden. Dit jaar is het maximale aantal ruim onder het 'normale'  gebleven. Zelf kwam ik niet aan de 200 exemplaren in één telling, anderen gelukkig wel.

Ook de Blauwe Reiger zag er niet op z'n best uit in de wind
en de kou.


4 opmerkingen:

  1. Beste Hans,
    ik heb deze ochtend lepelaar ATJA gezien te samen met een 17-tal soortgenoten (jonge en oudere vogels) in de polders van Kruibeke (Be). Het is mogelijk dat het de vogels zijn die gebroed hebben in de Verrebroekse plassen of daar in de buurt (havengebied Antwerpen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen dat ATJA nu in België is, op weg naar het zuiden. Omdat ATJA op 5 juli nog is gezien in de polders, denk ik dat hij/zij hier in de buurt heeft gebroed (als hij/zij gebroed heeft). Ik ben benieuwd waar ATJA de volgende keer opduikt.

      Verwijderen
  2. Beste Hans,
    Op 5/08 verbleef lepelaar ATJA nog steeds langs de Schelde in België, ditmaal wat verder stroomopwaarts in Hamme (Be). Hij/zij was druk aan het foerageren aan een geul in een nieuw ontwikkeld slikken/schorrengebied, in het gezelschap van 4 juveniele vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Hans, ATJA lijkt toch nog niet op weg naar het zuiden. Op 10 augustus jl. heb ik haar gespot in de Kleimeer, een klein natuurgebied tussen Koedijk en het Geestmerambacht in Noord-Holland. Zij was ook daar druk met fourageren in een groep van ca. 10 lepelaars. Elk jaar wordt de Kleimeer wel bezocht door een groep van tussen de 10 en 30 lepelaars na de broedperiode. Foto's beschikbaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.