zondag 1 september 2019

Slobeend wint van Bruine Kiekendief

Dit jaar had ik ondanks verschillende meldingen nog geen Bruine Kiekendief in de tellingen. Tot vandaag en dat leverde direct een mooi moment op.

Man Bruine Kiekendief jagend in de Veerpolder.


Na een tijdje rond gevlogen te hebben, dook de man Bruine Kiekendief naar beneden. De landing was net achter begroeiing, maar toen ik opzij stapte zag ik nog net een volwassen man Slobeend onder de poten van de rover vandaan schieten. Hij had echt geprobeerd de volwassen Slobeend, die stond te rusten op een slikje, te pakken te krijgen. Dat was duidelijk meer dan dat hij aankon en na enige twijfel vloog hij dan ook weer op, zonder maaltijd. Niet eerder heb ik een Bruine Kiekendief zo'n grote prooi zien proberen te pakken.

Opvliegende man Bruine Kiekendief, nadat hij had geprobeerd een
volwassen Slobeend te pakken.
Vanochtend waren de Brandganzen nog aanwezig toen ik binnenkwam. Voordat ze wegvlogen kon ik er 182 tellen, maar er zaten er vast meer verscholen achter de begroeiing. Naast deze grote groep zaten er ook 202 Grote Canadese Ganzen. Deze twee soorten vormden op het water één grote groep, maar binnen de groep zaten ze toch redelijk gescheiden, wat het tellen gelukkig makkelijker maakte. In tegenstelling tot de Brandganzen bleven de Grote Canadese Ganzen tot het einde van de telling zitten.

Brandganzen, met op de achtergrond Grote Canadese Ganzen. 
De wegvliegende Brandganzen.
Naast de Bruine Kiekendief zaten er nog een paar 'nieuwelingen' in de telling. In de Veerpolder zwom een Fuut en vloog een IJsvogel. Beide soorten heb ik al een tijdje niet gezien in de polders, dus dat was een fijn weerzien.

Zoals eerder al gezegd, laten de Waterrallen zich weer goed horen en af en toe ook zien. Vanochtend kon ik er in totaal 6 scoren, waarvan er 2 zich ook goed lieten zien.

Waterral in de Hennepoelpolder. Één van de zes in de polders.
Buiten de Haas worden zelden zoogdieren gemeld uit de polders. Toch zitten er meer, met name muizen en ratten. Met enige regelmaat zie ik Woelratten, in tegenstelling tot wat de naam suggereert een woelmuis-achtige en geen rat-achtige. Het zijn schattige beestjes om te zien en komen op mij altijd een beetje nerveus over.

Woelratje steekt over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.