zondag 23 augustus 2020

GNfP/aNP

Na een paar weken Nationaal Park-hoppen in Polen, weer terug in de polders. En wie stond daar weer heerlijk te rusten op zijn rechterpoot? Jawel: GNfP/??, de Lepelaar die mij zijn linkerpoot maar niet wil laten zien.

De geringde Lepelaar, zoals gebruikelijk op zijn rechterpoot.

Gelukkig heb ik in de vakantie een reactie gekregen van Marleen (bedankt!), die wel beide poten heeft weten te fotograferen. De linkerpoot draagt de combinatie aNP - metalen ring, zwart, licht blauw. Zodra ik de levensgeschiedenis van deze Lepelaar van 'werkgroep Lepelaar' heb gekregen, zal ik hem delen via de blog.

Verder was het redelijk rustig vanochtend. De Slobeenden zijn in klein aantal terug in de telling en overal in het riet van de Hennepoelpolder worden nog steeds jonge Kleine Karekieten / Rietzangers gevoerd. De meeste drukte werd geleverd door zo'n 1000 Grauwe Ganzen verspreid over het gebied. Dat is echt heel veel.

Een klein deel van de Grauwe Ganzen in het gebied.

Halverwege de telling kwam daar het gekwetter bij van - ik gok - een paar honderd Huiszwaluwen bij. De lucht boven de polders veranderde in een soort vliegende mierenhoop. In golven kwamen ze voorbij, soms hoog in de lucht, soms laag over het water. Kort even wat eten en dan snel doorvliegen richting het zuiden. Helaas was het niet te fotograferen of filmen. Geen idee of de polders de komende tijd op de trekroute blijven liggen, maar ik zou zeggen: "Houd het in de gaten".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.