zondag 14 april 2013

En dan nu de Blauwborst

Het gaat weer de goede kant op met de Blauwborst in de Hennepoelpolder. Zaten er voorgaande jaren 3 broedparen, dit jaar zijn er al weer 2 zingende mannetjes.

Zingende Blauwborst tegenover de brug naar de Veerpolder.

Het verwachte zonnetje liet het afweten vanochtend. Sterker nog, het regende. Maar de Blauwborstjes lieten zich niet kisten en waren mooi te zien. Er werd in tegenstelling tot gisteren, luid gezongen.


Blauwborst.
Verder gaat het goed met het soortenaantal dit jaar. In onderstaande grafiek is te zien dat we aardig op schema liggen, als we kijken naar voorgaande jaren. Het gaat zelfs nog beter, want de laatste 'nieuwe' soorten van dit jaar zitten er nog niet in.

Cumulatief aantal soorten over de maanden (x-as), periode 2009-12-4-2013.
Vandaag zijn aan de soortenlijst toegevoegd: Waterral (2 stuks in de Hennepoelpolder) en het Witgatje (1 kort ter plaatse in de Veerpolder).

4 opmerkingen:

  1. Hallo Hans,
    Ook de blauwborst is er weer, ik heb er zondagmiddag van staan genieten, zijn mooie zang in de top van de lisdodde. Een andere mooie waarneming....een overvliegende purperreiger (maar dat heb je vast al vernomen), helaas heb ik die niet op de foto, maar het zou geweldig zijn als die eens in de polder landt. En ik hoop nog steeds op de eerste kluten en geoorde futen in deze polder. Zijn er wel eens kluten geweest in de poelgeest polders eigenlijk?
    groetjes Ghita
    Ps: binnenkort plaats ik weer en poelgeest blogje, mag ik dan hier naar mijn site linken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Geoorde futen zijn er nog niet geweest, maar Kluten al wel: Begin juni 2010 en eind mei 2012.
      Ik zal binnenkort kijken of ik een permanente link naar jouw blog kan plaatsen.

      Groet,

      Hans

      Verwijderen
  2. Hallo Hans,

    Leuke site met fraaie foto's.

    We troffen elkaar bij de Blauwborst en ik hoorde je iemand van je blog vertellen, dus ik dacht: "even checken" en dat was zeker de moeite waard.

    groet Willem Pompert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willem,

    Bedankt voor de complimenten. Leuk om te merken dat mensen plezier beleven aan de blog. En het gebied...ach dat blijft gewoon geweldig.

    Hans

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.