zondag 29 juni 2014

Herkansing (met Kemphaan)

Vanochtend erg vroeg wakker, dus om voor zessen al in de polders. Toen ik het huis uit ging, zag ik al dat we op de grens van blauwe lucht en donkere wolken zaten. Ik had zo'n 20 vogels geteld en het noodweer brak los. Snel terug naar huis en even geschuild bij de nieuwe supermarkt. De putten in de Jac. P. Thijsselaan konden de watertoevoer niet aan en stonden heftig te borrelen. Om een uur of 7 was het weer beter, dus op de fiets gestapt voor een herkansing.

De Veerpolder leverde de eerste Kemphaan na de voorjaarstrek. Een verlept mannetje landde op het eilandje en bleef lang staan poetsen.

Mannetje Kemphaan in de Veerpolder.

Tegelijkertijd vloog er ook een Witgat in, maar verdween direct achter de begroeiing. Een uurtje later vond ik hem weer heel even terug, in het stuk met de Pitrus.
Vorige week niet, maar vandaag wel: 3 Wintertalingen. Verder zaten er zeker 10 Tureluurs. Ze zijn lastig te tellen tussen de hoger begroeiing, dus het waren er misschien nog meer. Twee Kleine Plevieren scharrelden rond op het eilandje.

In de Hennepoelpolder, aan de noordkant, zat de Rietzanger weer luid te zingen. En, voor de tweede keer sinds 2009 kon ik een juveniele Rietzanger noteren. Elk jaar broeden ze hier, maar juvenielen laten zich niet makkelijk zien. Deze deed verwoede pogingen om iets uit een distel te pikken. Het ging allemaal zo snel, dat de foto's niet scherp zijn. Maar toch leuk om te zien.

De zingende Rietzanger.

Juveniele Rietzanger probeert iets uit de distel te pikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.