zondag 19 april 2020

Nieuwe binnenkomers en een late Kokmeeuw

Met 40 soorten, verspreid over beide polders, was het vanochtend leuk tellen. Bij die 40 zaten een paar nieuwe jaarsoorten voor de tellingen. De eerste was een Zwartkop. Elk jaar kom ik hem wel tegen, maar echt geschikt voor deze soort zijn de polders niet. En, hij laat zich altijd lastig fotograferen.

Man Zwartkop in de Veerpolder.

Andere nieuwelingen waren de Oeverloper, de Grasmus, de Huismus en de Boerenzwaluw. De Kleine Plevieren en de Braamsluipers die eerder deze week zijn gezien, kon ik helaas niet vinden, maar het is fijn om te weten dat zij er ook weer zijn. De teller staat, inclusief exoten, op 65 soorten dit jaar.
Oeverloper, Veerpolder.
Huismus, Hennepoelpolder.
Op de vaste plek zwom een paartje Zomertalingen. Het is nog te vroeg om echt aan een broedgeval te gaan denken, maar hopen kan natuurlijk altijd. De Zomertaling gaat pas eind april broeden en de afgelopen jaren hebben wel vaker paartjes in de polders gezeten rond deze tijd. Tot nog toe geen broedgevallen gehad, maar wie weet?


Vrouw en man Zomertaling in de Veerpolder.
In de Hennepoelpolder stond een Kokmeeuw die nog volledig in winterkleed was. Het was een raar gezicht, die ene witte kop tussen al die bruine koppen. En wel een beetje laat. Hij deed me denken aan mijn puberzonen die in de lente niet uit hun winterjassen en handschoenen zijn te slaan en vervolgens in de herfst zo'n beetje totdat het vriest op sandalen rondlopen.

Kokmeeuw nog volledig in winterkleed.
De Blauwborst zat wel te zingen, maar ik heb hem nog steeds niet voor de camera kunnen krijgen. De Rietzangers zijn wat dat betreft wat makkelijker, ook omdat ze met meer zijn. Helaas zaten er maar 2 in de Hennepoelpolder.

Rietzanger.
De Grauwe Ganzen zijn druk bezig met hun jongen. De meeste gezinnetjes zijn met rond de 6 pullen, maar in de Hennepoelpolder liep vanochtend een paar volwassen vogels met 16 jongen! Ik betwijfel dat dat om één gezin ging, maar dan zouden andere oudervogels hun jongen moeten hebben 'overgedragen'. En dat lijkt me ook weer vreemd, aangezien ik dat nog nooit heb gezien in de polders. Bovendien waren de pullen allemaal even groot. Dus wat er precies aan de hand is met dit groepje, geen idee.

16 pullen Grauwe Gans!
Nog wat foto's van vanochtend:

Een groepje Brandganzen in de Hennepoelpolder.
Een Ekster in het riet,
Een inmiddels zeldzame verschijning in de polders: Tureluur
Met de Waterhoenen gaat het goed in de polders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.