zondag 8 juli 2018

Werkzaamheden in de polders

Donderdagavond had ik het al gezien vanuit de trein. Er wordt hard gewerkt aan het noordelijke deel van de Veerpolder. Er ligt inmiddels een dijkje om het gebied en er is een brede strook gras weggehaald.

Werkzaamheden in het 'nieuwe' deel van de Veerpolder.

Wat de plannen zijn voor dit deel is mij niet duidelijk, maar gezien de dijk en de buizen die tussen hier en het gemaal in de Hennepoelpolder liggen, lijkt het erop dat er water ingelaten gaat worden. Ik hoop dat het niet helemaal onder water wordt gezet. Juist land is wat het gebied in mijn ogen meerwaarde geeft ten opzichte van de al oudere delen.
Dit jaar heb ik tot mijn schrik geen Kievit-pullen kunnen waarnemen in dit deel van de polders. Er is wel door een stuk of 4-5 paartjes gebroed. Dat is minder dan vorige jaren (8-10) en het ontbreken van waarnemingen van pullen doet vermoeden dat alle legsels mislukt zijn. Wel erg jammer.

Vanochtend was ik er vroeg bij en dat leverde naast een man Bruine Kiekendief ook een mooie zonsopkomst op. Een rode zon scheen onder het wolkendek door en kleurde langzaam steeds geler.

Zonsopkomst in de Veerpolder.
Het is nog steeds droog en dus is het water nog verder gedaald. In de Veerpolder is nu meer dan de helft van het wateropppervlak verdwenen. Daar waar eerder de eenden zwommen en de Grutto's foerageerden, lopen nu de Kauwtjes over de gebarsten modder. Een vreemd gezicht is dat en doet me erg denken aan de zomerse taferelen uit Spanje.

Niet een gebruikelijk plaatje voor de polders. Daar waar de eenden horen
te zwemmen, scharrelen nu de Kauwtjes rond.
De jonge Visdieven hebben zich allemaal verzameld op de droge stukken in de Veerpolder, terwijl de volwassenen op en neer vliegen naar de Hennepoelpolder om voedsel voor ze te verzamelen. Het is een mooi gezicht om ze in het water te zien duiken en dan met vis in de snavel terug te zien vliegen naar de jongen.

De Visdieven vliegen heen en weer tussen de Hennepoelpolder (vis) en
de Veerpolder (jongen).
Omdat het water nu zo laag staat, is het met de eenden even niet zo goed gesteld. Alleen de Wilde Eend is in redelijke aantallen aanwezig. Voor Krakeend, Wintertaling, Kuifeend en Slobeend is het wat harder zoeken. Maar, ze zijn er nog wel. In de Hennepoelpolder zwommen de enige twee Slobeenden die in vanochtend kon vinden en als ze niet uit het kantje waren gekomen, had ik ze waarschijnlijk gemist.


De enige twee Slobeenden van de ochtend.
Naast de Kleine Karekieten, die nu in gezinsverband het riet bevolken, de Rietzangers en de Rietgorzen, vond ik bij het bruggetje naar de Veerpolder vanochtend ook weer een Blauwborst. Hij liet zich even horen en dook zo snel weer weg, dat het enig wat ik op de foto nog als Blauwborst kon herkennen de rode band over de borst en de snavel waren. Maar goed, hij zit er dus nog.

De Blauwborst duikt weg in het riet.
De komende week wordt er eindelijk weer een beetje regen verwacht. Het zal ongetwijfeld niet genoeg zijn om de boel te vullen, maar op het ogenblik helpen alle beetjes.

1 opmerking:

  1. En waarom halen ze het water niet uit de Haarlemmer Trekvaart of De Leede? Ben benieuwd wat het antwoord van het Zuid-Hollands Landschap is. Zie https://twitter.com/HermVerm/status/1015639744586440704

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.