zondag 19 januari 2020

De Grutto's komen terug op 15 februari

De terugkomst van de Grutto dit jaar, wanneer gaat dat gebeuren? Als ik de gegevens over de afgelopen 11 teljaren doortrek, kom ik uit op 15 februari. Het is zacht weer tot nog toe, dus het zou eerder kunnen zijn. Hoe dan ook is het leuk om te kijken of ik na al die jaren een accurate voorspelling kan doen.

Aankomst van de Grutto in de polders 2009-2019.
Aantal dagen na/voor 1 maart (=2009).

Uit de grafiek blijkt dat de Grutto steeds vroeger aankomt in de polders. Het patroon van vroeg-laat-vroeg-laat wordt denk ik veroorzaakt doordat ik één keer per week tel, waardoor er sprongen van rond de 7 dagen in zitten. Maar de trend is duidelijk een steeds vroegere aankomst.

Ook de andere zomergasten waarvan voldoende gegevens beschikbaar zijn, laten een vervroeging zien. De Kleine Karekiet en de Rietzanger zijn steeds eerder en na een aanvankelijke stijging van de aankomstdatum is ook de Visdief steeds vroeger.

Aankomst van de Kleine Karekiet in de polders 2009-2019. 
Aantal dagen na/voor 10 mei (=2009).

Aankomst van de Rietzanger in de polders 2009-2019. 
Aantal dagen na/voor 25 april (=2009).

Aankomst van de Visdief in de polders 2009-2019. 
Aantal dagen na/voor 9 april (=2009).

Dus de voorspellingen voor de Kleine Karekiet, Rietzanger en Visdief zijn respectievelijk: 14 april, 8 april en 12 april. Nou zit er meestal twee of meer weken tussen de aankomst van de Rietzanger en de Kleine Karekiet, dus ik ben bang dat de voorspellingen niet helemaal uit gaan komen. We gaan he zien :-).

Vanochtend zaten er gelukkig weer wat Wintertalingen in de Veerpolder. De Slobeenden zijn echter nog niet teruggekeerd.

Er zwemmen weer wat Wintertalingen in de Veerpolder.
Leuk was een paartje Sperwer dat in de bomen aan de oostkant van de Veerpolder zat. Ze vlogen allebei weg toen ik stil ging staan. Zouden ze t.z.t. gaan broeden daar? Verder leverde de telling de eerste Kieviten van het jaar op en zwommen er 4 Futen in de Veerpolder, een record voor de afgelopen jaren. Ook het eerste Puttertje is gescoord.

De eerste Putter in de tellingen van 2020.

Drie van de vier Futen in de Veerpolder.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.