zondag 25 augustus 2019

Toch nog een Blauwborst

Ok, dat was dus iets te snel geroepen dat alle rietvogels, op de Kleine Karekiet na, al weer vertrokken waren uit de polders. Vanochtend zat er nog een Blauwborst en hij zong nog ook. Niet eerder had ik een Blauwborst in de tellingen zo laat in het jaar, al zijn er voorgaande jaren wel tot begin september gemeld.

Late Blauwborst in de Hennepoelpolder.

Zingende Blauwborst in een wilgje in de Hennepoelpolder.
Van een blauwe borst was nauwelijks sprake, wat betekent dat het een mannetje is dat al richting winterkleed gaat of een 1e winter mannetje. Ik vraag me af of die laatste al zingt in zijn eerste najaar, dus ik hou het even op de eerste optie.

De Waterrallen laten zich de afgelopen weken weer horen en vandaag voor het eerst ook weer zien. In de Hennepoelpolder scharrelde er 1 rustig rond, wat mij de tijd gaf een foto te maken. Wat een heerlijke vogel is dat toch en altijd een bonus als je hem goed kunt zien. Op geluid kon ik er nog één scoren, maar er zitten er ongetwijfeld nog meer.

Waterral.
Inmiddels zijn de Witgat en de Oeverloper vaste gasten in de tweede helft van het jaar. Ook vanochtend waren ze er. Met hun witte buiken vallen ze redelijk goed op aan de waterkant en anders laten ze zich goed horen tijdens het opvliegen. Met een beetje geduld zijn ze mooi waar te nemen.

Oeverloper in de Hennepoelpolder.
Vanochtend was ik bij zonsopkomst in de polders, omdat ik de grote aantallen Brandganzen wilde zien en tellen, maar bij het wegrijden thuis had ik al de indruk dat ik te laat zou zijn. Boven de wijk vlogen verschillende groepen van tientallen Brandganzen, waarschijnlijk afkomstig uit de polders. Bij aankomst vlogen er nog eens tientallen weg, te snel om te kunnen tellen. Uiteindelijk bleven er nog 9 achter voor de telling. Je moet dus echt vroeg zijn om ze mee te pikken.

Vetrekkende Brandganzen bij zonsopkomst.
Er zaten overigens erg veel ganzen: 333 Grote Canadezen en 294 Grauwe. Ook deze soorten lijken de polders voornamelijk te gebruiken als overnachtingsplek, want halverwege de telling was het gros al weer weggevlogen.

Een opvallende verschijning waren de 2 Kieviten die in de Veerpolder zaten. Ik was bijna vergeten dat die er gewoon bijhoren, omdat de laatste Kievit in juni in een telling zat. De komende tijd zullen het er wel meer worden, om in de wintermaanden met flinke aantallen aanwezig te zijn.

De eerste najaars-Kieviten in de Veerpolder.
In het riet wemelde het van de Pimpelmezen en zat een enkele Rietgors. De Putters vlogen her en der rond.

Pimpelmees.
Putter.
Rietgors.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.