zondag 19 mei 2019

Ook de Koekoek gaat nu naar de Veerpolder

Het zat er natuurlijk wel in dat na de Rietzangers en de Kleine Karekieten, ook de Koekoek de overstap zou maken van de Hennepoelpolder naar de Veerpolder. Dus echt verbaasd was ik niet dat ik vanochtend de eerste Koekoek dit jaar in de tellingen aantrof in de bomen van de Veerpolder.

Koekoek in de Veerpolder, helemaal aan de andere kant van waar ik stond.

Vrijwel de hele telling zat hij te zingen, af en toe verplaatsend als het getreiter van de Eksters en de Gaaien hem teveel werd. Ik vond het grappig om te zien dat deze kraaiachtigen de Koekoek absoluut niet in de buurt wilden hebben. Uit Spanje weet ik dat de daar levende Kuifkoekoek zijn eieren in nesten van kraaiachtigen legt, dus daar snap ik het wel. Onze Koekoek heeft het voor zover ik weet voornamelijk gemunt op rietvogelnesten.

De Koekoek vlucht voor de Eksters. 
Er lijken in de Hennepoelpolder toch 2 nesten van de Visdief te liggen. Omdat het eilandje in tegenstelling tot vorig jaar dicht begroeid is, had ik niet verwacht dat er weer nesten gebouwd zouden worden. Op twee kalere puntjes hebben de Visdieven toch een geschikt plekje gevonden, dus hopelijk hebben we dit jaar ook weer pulletjes.

Visdief op het nest.
Verder zat de Bosrietzanger vandaag te zingen op zijn oude vertrouwde plek, schuin tegenover de ingang naar de historische werf. En de Kleine Karekieten hebben een inhaalslag gemaakt. Maakte ik me vorige week nog een beetje zorgen, deze week kon ik 10 zingende exemplaren vinden, gelijk verspreid over beide polders. Dat lijkt dus toch goed te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.