zondag 17 februari 2019

Exponentiële groei aantal Grutto's

Dat klinkt lekker spectaculair: exponentiële groei. Hoewel dat niet betekent dat er nu direct enorme aantallen Grutto's in de polders zitten, is het wel mooi om te zien dat de afgelopen week het aantal elke dag zo'n beetje is verdubbeld.

Toename van het aantal Grutto's in de Veerpolder in de eerste week na
aankomst (11 feb. 2019-17 feb. 2019).

In de grafiek staan de maximale aantallen van waarneming.nl en van eigen tellingen. Vanochtend waren het er niet 2 keer zoveel, maar dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de andere tellingen allemaal in de middag zijn gedaan. Mijn voorspelling is dat er aan het einde van vanmiddag meer dan 100 zullen staan in de Veerpolder.

Een deel van de 74 Grutto's vanochtend om 8:15.
Het was vanochtend weer business as usual met de Grutto's. Halverwege de telling vloog het hele stelletje op en verdween een deel van de groep richting het oosten. Dat zie ik heel vaak gebeuren tijdens de tellingen. Het zorgde ervoor dat er aan het einde van de telling nog maar 30-40 exemplaren aanwezig waren.


Op een gegeven moment ging het hele stelletje op.
Me richtend op het tellen van de Grutto's, zag ik bijna mijn eerste Lepelaar van het jaar over het hoofd. Zaterdag waren er al 2 gemeld en nu stond er 1 stilletje achter de begroeiing verscholen. Gelukkig had ik hem net op tijd door, want tijdens het fotograferen vloog hij op en verdween over het spoor heen naar het oosten. Ook fijn dat die zich weer in het gebied laat zien.


Verscholen achter de begroeiing stond een Lepelaar.
Nog een nieuwe soort voor het jaar was de Scholekster. Keurig, net als vrijwel elk jaar, kwam deze vogel een week na de eerste Grutto aan in het gebied. Toch grappig dat je daar de klok zo'n beetje op gelijk kunt zetten. Er zat er even 1 in de Veerpolder en later kwam ik er 2 tegen in de Hennepoelpolder.

De eerste Scholekster van het jaar in de Veerpolder.
En de eerste Scholeksters van het jaar in de Hennepoelpolder.
Het zonnetje zorgt ervoor dat een hoop vogels weer zingen in de ochtend. Rietgors, Cetti's Zanger en Heggenmus lieten zich goed horen en overal was het geluid van de Wintertalingen en Krakeenden te horen. De komende tijd wordt een fijne tijd in de polders, omdat veel soorten voor kortere of langere tijd terugkomen in het gebied. De afgelopen weken was dat al zo voor de Kuifeenden, Tafeleenden en Waterhoentjes.

Zingende Heggenmus in de Hennepoelpolder.
De laatste ontwikkeling die opvalt is de toename van het aantal Grauwe Ganzen. In de Hennepoelpolder zaten er vanochtend 356!

1 opmerking:

  1. Wat een mooie serie, ik ben vrijdag geweest maar heb geen geweldige foto's, wel de grutto's gezien, en ik hoorde dat ze er al vanaf 12 februari waren, dus ik zat er een paar dagen naast. Nu ook de lepelaars er zijn , zal ik proberen wat vaker te gaan en hopelijk een paar leuke foto's te maken. De steeds hoger wordende begroeiing op de eilandjes van de veerpolder en rond de veerpolder maakt het voor de fotograaf niet makkelijk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.