zondag 9 september 2018

Bedriegelijk stil

Het was stil toen ik aan kwam rijden vanochtend om 07:15, heel stil. Normaal hoor ik de ganzen al ruim van tevoren, fietsend door de wijk. Maar nu kwam het eerste geluid pas bij het hek. En dat terwijl ik hoopte op nogmaals een grote groep Brandganzen.

De stilte bleek bedrieglijk, want ook vanochtend zat de Veerpolder vol met Brandganzen.

Ook vanochtend een grote groep Brandganzen in de Veerpolder.

Vanaf de zuidkant was de groep weer niet goed te overzien. Een snelle telling kwam uit op ruim 300, maar ik wist dat het er veel meer moesten zijn. Dan maar weer van de andere kant gaan tellen, in de hoop dat ze lang genoeg zouden willen blijven zitten.


Gelukkig besloten de ganzen vanochtend wat later te vertrekken, dus toen ik omgelopen was, kon ik èn tellen èn een reeks foto's nemen om thuis na te tellen. Het werd de methode die ik ook voor de grote groepen Grutto's gebruik die in maart in de polders zitten.
De telling in het veld kwam uit op 592 vogels en de fototelling op 590. En daarmee is de Brandgans in één klap de op één na talrijkste vogel in de polders geworden als het gaat om aantallen per telling. De Grutto staat nog altijd fier bovenaan met 1216 exemplaren, maar de Grauwe Gans (530), Wintertaling (462) en Meerkoet (427) zijn voorbijgestreefd.

Uiteindelijk vertrokken de Brandganzen iets over achten, dit keer in zuidelijke richting opstijgend. Ik kon het vanuit de Hennepoelpolder mooi zien. Ineens steeg er een wolk van vogels boven het dijkje uit, een magnifiek gezicht.

De Brandganzen vertrekken uit de Veerpolder.
Verder was het rustig in de polders. In tegenstelling tot vorige week zaten er nu Waterrallen te roepen in de Veerpolder en niet in de Hennepoelpolder. Opvallend waren een Boerenzwaluw en vier Huiszwaluwen die kort ter plaatse waren. Niet heel laat, maar waarschijnlijk zijn het wel de laatste van dit jaar.

De Lepelaars zijn er nog steeds (10 exemplaren in de Hennepoelpolder) en op het weilandje foerageerden vier Witte Kwikstaarten. Het riet was echter stil.

Witte Kwikstaart in de Hennepoelpolder.
En dan aan het einde van de telronde loop ik weer langs de Veerpolder. Daar was het nu wel akelig leeg. De Slobeenden, Wintertalingen en Krakeenden kunnen het achtergelaten gat van de Brandganzen niet echt vullen.

Aan het einde van de telling zijn alle Brandganzen vertrokken en is de
Veerpolder leeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.