zondag 3 juni 2018

Bosrietzanger doet het goed

Ze zijn al weer een tijdje in het gebied, maar elke keer ontdek ik weer een nieuwe plek waar de Bosrietzanger zit te zingen. Vanochtend zaten er twee in de Veerpolder en twee in de Hennepoelpolder. In die laatste polder heb ik er denk ik een aantal gemist, want op vaste plekken van de afgelopen weken, heb ik niets gehoord.

Bosrietzanger in de Veerpolder.

Een van de nieuwe plekken was aan de noordkant van de Veerpolder tegenover de dode bomen. Daar ging er één helemaal uit zijn dak, luid en continu zingend. Nog een keertje het geluid:



Een flinke tegenvaller was het ontbreken van de Kluten. Vorige week was ik er van overtuigd dat er gebroed werd. Een van de vogels zette zich neer op een manier die karakteristiek is voor het gaan zitten op een nest. Het was op een plek vlak bij het pad, dus ik was al bang dat dat misschien niet helemaal fijn was. Helaas ook dit jaar geen pullen van de Kluut dus.

Wel pullen hebben de Kokmeeuwen. Elk jaar is het zoeken om ze te zien en zijn ze al groot als dat uiteindelijk lukt. Vanochtend de eerste 3 kunnen vinden en ik vermoed dat er nog veel meer verscholen zitten tussen de begroeiing.

Kokmeeuw pul in de Hennepoelpolder.
's Ochtends vroeg zitten de Boerenzwaluwen regelmatig in de boompjes langs het pad van de Veerpolder. Vooral een boompje bij het bruggetje naar de Hennepoelpolder lijkt in trek. En ook daar wordt dan gezongen. Ze laten zich daar redelijk dicht benaderen, dus een mooie plek om een plaatje te schieten van deze sierlijke vogel.


Boerenzwaluw, luid zingend in een boompje in de Veerpolder,
Geen nieuwe soorten kunnen ontdekken vanochtend, maar vrijwel al het gebruikelijke spul was aanwezig. Zelfs de Blauwborst liet zich nog even zien en horen. Overal werden weer jongen gevoerd en beschermd, zoals 2 Spreeuwen-jongen in de Hennepoelpolder.

Spreeuwenjong wordt gevoerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.