zondag 18 maart 2018

Ruim 1000 Grutto's!

Het was koud vanochtend, heel koud. En de Grutto's vonden dat ook. Niet op de gebruikelijke plek bij het eilandje midden in de Veerpolder, maar in de beschutting van de begroeiing, zaten 1046 Grutto's dicht op elkaar en ineengedoken te schuilen voor de wind.

Met zijn allen in de beschutting van de begroeiing.

1046 is het op één na hoogste aantal dat ik ooit heb kunnen tellen in de polders sinds 2013, toen een telling uitkwam op ruim 1200. De jaren erna kwam ik nooit hoger dan 825, dus dit is een mooi aantal voor een vogel waar het toch niet zo goed mee gaat.

In het veld kon ik er niet zoveel vinden, maar op de foto's bleken 5 Tureluurs te staan tussen de Grutto's. Verder waren er ook 5 Kluten aanwezig.

Twee van de vijf Kluten. Deze twee trotseerden als enige het koude water
en de harde wind.
Toen ik de Veerpolder binnen kwam lopen, vloog een grote groep vogels op en weg. Met harde wind en kou zijn de vogels altijd een stuk onrustiger dan anders. In de groep vlogen ook 12 Lepelaars. Dat is een heel hoog aantal voor deze tijd vaan het jaar. Normaliter gaat het in maart maar om enkelingen. Uiteindelijk kwamen er 3 terug om zich bij de Grutto's te voegen.

Drie van de oorspronkelijk 12 Lepelaars.
Elders zaten 9 Blauwe Reigers bij elkaar te rusten. Blijkbaar was er in de omgeving geen andere beschutte plek te vinden, want zoveel heb ik er nog nooit bij elkaar gezien in de polders. Zo zie je maar hoeveel invloed het weer heeft op de aanwezigheid van vogels.

Koperwiek in de Veerpolder, vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.