zondag 14 januari 2018

Grote Barmsijzen, veel

Vanochtend eerst met het gezin de escaperoom Leiden in het Kruittorentje opgelost en daarna pas gaan tellen. De escaperoom is overigens een aanrader, erg leuk.

Bijna aan het einde van de ronde, bij de historische werf in de Hennepoelpolder, stond een vogelaar te kijken naar een groepje vogels in de Elzen. Het bleken Grote Barmsijzen te zijn.

Kleine Barmsijzen in een Els bij de historische werf.

Dat is voor mij een nieuwe soort in de polders en gelijk met een mooi aantal. Het begon met 16 exemplaren langs de rand van het pad. Al snel bleek het bosje vergeven te zijn van de Grote Barmsijzen en toen ze opvlogen schatte ik de groep op minimaal 40.




Barmsijzen in de Hennepoelpolder.
Dit kleine vinkje is voornamelijk een wintergast, met hoge aantallen in Nederland tussen oktober en januari. Eerder had ik al eens Kleine Barmsijzen in de woonwijk, tegen het spoor aan.

In de polders, zowel de Veer- als de Hennepoel-, zijn nog steeds Baardmannetjes aanwezig. En nog steeds laten ze zich niet best fotograferen. In de Hennepoelpolder betrapte ik er één in het riet, laag bij de grond. Hij was net voldoende zichtbaar voor een bewijsplaatje, maar ook niet meer dan dat.

Betrapt: een Baardmannetje tussen het riet van de Hennepoelpolder.
Ook de Lepelaar is er nog. Donderdag trof ik hem al in de Veerpolder en vanmiddag zat hij er dus weer. En daarmee is de Lepelaar één van de vogels die in elke maand is waargenomen.

De onvolwassen lepelaar die de winter doorbrengt in de Veerpolder.
Donderdag kon ik nog een Roodborsttapuit scoren in de Veerpolder. Ook dat is uitzonderlijk en de eerste keer dat deze vogel gemeld wordt in januari. Normaliter zijn de eerste waarnemingen van het jaar pas in maart. Het is een zachte winter tot nog toe, dus dat heeft effect.

Roodborsttapuit, afgelopen donderdag in de Veerpolder.
En met al die - nieuwe - soorten staat de teller al weer op 38 dit jaar. Dat is een record voor de eerste twee weken van januari.

1 opmerking:

  1. Wat een mooie soort die barmsijzen, het wordt echt tijd dat ik er weer eens een kijkje ga nemen, ook nog baardmannetjes, zou fijn zijn als die daar gaan settelen, zeker als het bekende baardmannetjes gebied De Rietputten gaat verdwijnen...laat ze maar hierheen komen.
    Roodborsttapuit, ik wist niet dat die in de winter bleef.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.