zondag 9 juli 2017

Wisseling van de wacht

Er vindt heel langzaam een wisseling van de wacht plaats in de polders. Het broedseizoen is nog niet voor iedereen afgelopen, maar de eerste trekvogels komen al weer langs om op te potten voor de reis naar de wintergebieden en ook de eerste 'wintergasten' zijn terug. Best een raar idee als je bedenkt dat we nog midden in de zomer zitten.

Afgelopen week is de eerste vrouw Zomertaling weer gespot, na een afwezigheid van twee maanden. Vanochtend zwommen er 3 samen op.

Drie vrouwtjes Zomertaling, vanochtend in de Veerpolder.

De Zomertalingen trekken weer verder de komende tijd, naar Afrika. Ook de Wintertaling is weer terug na een heel korte afwezigheid. Deze eend blijft echter en zal de komende maanden in aantal gaan toenemen om met ruim honderd exemplaren te overwinteren in de polders. Deze week zijn de eerste man en vrouw teruggekeerd.

De eerste man Wintertaling die terug is na een korte afwezigheid.
Het water staat momenteel vanwege de droogte redelijk laag, wat voldoende slikrandjes en ondiep water geeft voor verschillende steltlopers. De Grutto's kunnen ook overweg met dieper water, maar voor de Oeverloper, de Bosruiter en het Witgatje is de lage waterstand wel prettig. Alledrie worden ze momenteel weer regelmatig gezien, zo ook vanochtend.

Bosruiter.
Witgatje met ring/vlag, eerder deze week.
Het Witgatje dat donderdag in de Veerpolder liep, had een rode ring om één poot en wat leek op een oranjeachtige vlag om de andere poot. Het was de eerste keer dat ik een Witgatje met kleurringen zag. De gegevens heb ik doorgespeeld aan een ringstation in Duitsland dat Witgatjes heeft geringd. Zij geven echter niet aan dat ze ook vlaggen gebruiken, dus ik hoop dat ze mij in ieder geval verder kunnen helpen aan informatie.

En zo gaat het door. Ook de Kemphaan laat zich weer zien. Hoewel een enkele Kemphaan gewoon hier blijft tijdens de wintermaanden, zal het grootste deel wegtrekken naar Afrika.


Twee Kemphanen, afgelopen donderdag.
De enige twee zingende Blauwborsten trof ik vanochtend niet in de Hennepoelpolder, maar aan de noordkant van de Veerpolder. Overal in het riet vliegen en hippen Rietzangers en Kleine Karekieten, zowel adulten als juvenielen. Het was een goed broedjaar voor deze vogels en inmiddels doen ze dat in de Veerpolder bijna net zo goed als in de Hennepoelpolder. Fijn om te merken dat het afnemen van het rietareaal dit jaar nog geen nadelige effecten heeft gehad, maar ik blijf me zorgen maken.

1 opmerking:

  1. Hoi Hans,
    Afgelopen week was ik weer even in de poelgeest polders, en ik schrok een beetje. Zo'n hoge waterstand, en heel weinig vogels. Wel veel puttertjes rond de distels en 18 lepelaars in de veerpolder, maar verder (op de ganzen na) helemaal niets.....
    Ben jij er afgelopen tijd nog geweest?
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.