zondag 13 november 2016

Kraanvogels boven de Kagerplassen

Gisteren de eerste watervogeltelling van het seizoen gevaren over de Kagerplassen. In de jaren dat ik meevaar, hebben we altijd wel een leuke of bijzondere waarneming. IJsduiker, Roodhalsfuut, Roodhalsgans, Velduil en nog veel meer. En gisteren kwamen 5 Kraanvogels aanvliegen vanuit het noorden.

5 Kraanvogels boven het Joppe.

Gelukkig namen ze een grote bocht richting het westen en kwamen ze nog een keer overvliegen voordat ze richting het oosten doorvlogen. Dat gaf me de mogelijkheid om de camera beter in te stellen en nog een keer te fotograferen.



En nu heb ik ze eindelijk ook eens gezien in Nederland. Eerder zag ik ze al in hun wintergebied in Spanje, tijdens de voorjaarstrek in Duitsland en in hun zomergebied in Estland.

De polders waren vanochtend akelig leeg. Even dacht ik dat er bijvoorbeeld helemaal geen Grauwe en Grote Canadese Ganzen zouden zijn, een vrij bijzondere situatie. Maar uiteindelijk vond ik er nog 4 resp. 25 in de Hennepoelpolder.
Ook de Watersnippen (5), Wintertalingen (33) en Slobeenden (15) lieten het een beetje afweten, om nog maar te zwijgen over de Meerkoeten (11). Die laatste soort is sowieso sterk op zijn retour in de polder. Zag ik er ooit honderden, nu blijft de teller meestal hangen op enkele tientallen.

Winterkoning, afgelopen donderdag.
Roodborst (5) en Winterkoning (8) waren wel weer goed vertegenwoordigd, net als de Waterral (6). Terug van weggeweest waren 2 Vinken. Die had ik sinds begin dit jaar niet meer gezien.

IJsvogel, afgelopen donderdag.
Een goede plek om de IJsvogel te zien is op dit moment de sloot tussen jachthaven het Zwanegat en de Veerpolder. Aan de noordkant hangen de nodige takken over de sloot, waar heel regelmatig een IJsvogel zit. Wel heel rustig van een afstand bekijken, want ze zijn erg gevoelig en zo vertrokken.

2 opmerkingen:

  1. Wat gaaf die overvliegende kraanvogels.
    Wel jammer dat het in de polders nu zo stil is,enig idee hoe dat kan?
    Ik kom in deze periode wat minder in de polders, ben toch meer een voorjaarsbezoeker, als er volop leven in de brouwerij is daar. Het blijft een mooi gebiedje,maar ik heb wel het idee dat het wat minder wordt met de vogels, maar ik denk dat jij daar een beter zicht op hebt.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita, ik heb geen idee waarom het vandaag zo rustig was in de polders, maar het gebeurt wel vaker in november. Geen reden om ons zorgen te maken. Volgende week kan het weer anders zijn. Wat betreft het minder worden met de vogels, ook dat lijkt mee te vallen. Sommige soorten nemen duidelijk af, andere nemen toe. Het aantal soorten per jaar is redelijk stabiel.
    Groetjes, Hans

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.