zondag 6 november 2016

Een beetje vogeltrek in de polders

Vanochtend opgestaan met een klein beetje spierpijn van het grotendeels gebukt verplaatsen van honderden baksteentjes tijdens de Natuurwerkdag gisteren. Samen met twee vrienden, een zoon en een groep vrijwilligers een heerlijke dag beleefd op het terrein van de Stadsmolen aan de Gooimeerlaan. Met zijn allen het molenbiotoop weer een beetje verbeterd door wilgen te knotten, essen en bramen te snoeien en dus bakstenen te verplaatsen.

Zoon sleept de verwijderde wilgentakken naar de takkenhoop.
Natuurwerkdag bij de Stadsmolen aan de Gooimeerlaan.

In de polders eerst een bui doorstaan, voordat ik kon gaan tellen. Het weer zat niet mee, al leverde het wel mooie luchten en regenbogen op.
De afgelopen dagen viel al op dat de vogeltrek ook langs de polders komt. Groepen Kramsvogels trokken over van noord(oost) naar zuid(west). Niet verbazingwekkend dus dat ik er vanochtend 14 aantrof in de dode bomen in de Veerpolder.

Kramsvogels in de Veerpolder.
Een andere soort die voornamelijk tijdens de trek langs komt is de Waterpieper. Altijd lastig om te vinden, tenzij ze netjes op een hekje gaan zitten en je redelijk dicht laten naderen. En dicht is dan nog relatief. Maar vanochtend zaten er twee in de Hennepoelpolder, waarvan er één net lang genoeg bleef zitten om te fotograferen.

Waterpieper op het hek van het weitje in de Hennepoelpolder.
Het was al weer een tijd geleden dat ik tijdens de telling Bergeenden had. Eigenlijk verbaasde me dat, maar bij het nakijken van de gegevens van de afgelopen jaren zag ik dat ik te ongeduldig ben. De Bergeend verdwijnt in de herfst grotendeels uit te polders om vanaf november weer langzaam terug te komen. Dat er vandaag pas weer één zat, klopt dus.

De eerste Bergeend sinds maanden in de Veerpolder.
Blauwe Reiger, Veerpolder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.