zondag 18 september 2016

Verdubbeling Brandganzen-record

Vorige week geen tijd gehad om wat te schrijven. Bovendien bleek toen bij aankomst in de polders de batterij van de camera leeg te zijn, dus er waren ook geen foto's.
Vanochtend gaat wel alles goed en ik was er op tijd bij om een enorme groep Brandganzen te treffen in de Veerpolder. De afgelopen weken nemen de aantallen van deze mooie gans al toe, van 48(VP) op 28 augustus naar 59(VP) + 34(KHP) op 11 september. Maar vanochtend spande echt wel de kroon: 256 Brandganzen hielden zich op rond het eilandje.

Zo'n 80 van de aanwezige 256 Brandganzen, vanochtend vroeg in de
Veerpolder.
Het was de grootste groep die ik tot nog toe heb gezien hier en ik heb er vast nog een paar over het hoofd gezien. Als voormalig programmeur vind ik 28 wel een mooi getal, dus ik laat het daar maar bij. Het vorige record dateert al weer van 2014 en was ook al zo'n mooi aantal: 27.

Als de Grauwe en Canadese Ganzen 's ochtends de polders verlaten, dan gebeurt dat meestal in kleinere groepjes voordat de grote groep vertrekt. Niet bij de Brandgans, zij lijken de klokken allemaal gelijk gezet te hebben en vertrekken echt met zijn allen tegelijk. Vanochtend stipt om 07:40 ging de hele groep er vandoor richting de opkomende zon.

Ruim 170 van de vertrekkende Brandganzen. De rest was al buiten beeld.
Deze week ben ik nog wat losse momentjes in de polders geweest en dat leverde de 99e soort op voor dit jaar: 2 Roodborsttapuiten zaten in de wilgenroosjes en lisdoddes ten noorden van de molen in de Hennepoelpolder. In eerste instantie had ik niet goed gekeken en dacht ik dat het Paapjes waren. Die laatste komt wat vaker langs en is de afgelopen weken ook gespot. Het zijn de eerste gemelde Roodborsttapuiten dit jaar.

Vrouwtje Roodborsttapuit. O.a. het bruingrijze keeltje en de minder duidelijke
oogstreep onderscheiden haar van een vrouw Paapje.
Een rondje lopen leverde gisteren ook nog 3 verschillende libellensoorten op: de Steenrode Heidelibel, de Bruinrode Heidelibel en de Paardenbijter.

Steenrode Heidelibel. Het zwart van het voorhoofd loopt langs de voorkant
van de ogen naar beneden. 
Bruinrode Heidelibel. Er loopt geen zwarte lijn voor langs de ogen.
Paardenbijter. Blauw achterlijf en twee dikke, gele strepen aan de zijkant
van het borststuk.



2 opmerkingen:

  1. Mooie waarneming, zoveel brandganzen. Die waren er in de middag al niet meer, maar wel aardig wat lepelaars, en 2 grote zilverreigers overvliegend, en eerder in de Hennepoelpolder 1 grote zilverreiger in het water tussen 2 blauwe reigers en 2 lepelaars....Ik was er zondag sinds lange tijd weer een keer, heerlijk rondje en mooie vogelmomenten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie waarneming, zoveel brandganzen. Die waren er in de middag al niet meer, maar wel aardig wat lepelaars, en 2 grote zilverreigers overvliegend, en eerder in de Hennepoelpolder 1 grote zilverreiger in het water tussen 2 blauwe reigers en 2 lepelaars....Ik was er zondag sinds lange tijd weer een keer, heerlijk rondje en mooie vogelmomenten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.