zondag 3 juli 2016

Juveniele Blauwborst en nieuwe pullen

Het was droog vanochtend en als de wolken even niet voor de zon hingen best lekker. Overal werd gezongen en her en der zwommen eenden met nieuwe pullen. De Grutto's en Tureluurs waren rustig aan het foerageren en een Kluut rustte tussen de vele juveniele Bergeenden. Bij het eerste bruggetje in de Veerpolder zwom een moeder Tafeleend met 4 pullen.

Het eerste uitgekomen nest Tafeleenden. Ze zijn hooguit een paar dagen oud.

Even verderop een Krakeend, ook met pullen. In de boompjes zaten 2 Puttertjes.

Puttertje.
Opvallend in de Veerpolder waren de zingende Rietzangers (2 stuks) en Kleine Karekieten (3). Opvallend, want dat zijn er meer dan ik deze tijd van het jaar verwacht in dit deel van de polders.

Aan de overkant, in de Hennepoelpolder vloog een juveniele Blauwborst, heel jong nog. Het vliegen ging op zich redelijk, maar vooral het landen in de Lisdodde-stengels kostte wat moeite. Het zag er soms wat onbeholpen uit.

Juveniele Blauwborst in de Hennepoelpolder.
Zou de Blauwborst dan toch gebroed hebben in het gebied? Ik vind het moeilijk te geloven. Dat zou betekenen dat ik en al die andere vogelaars hem lange tijd over het hoofd hebben gezien. Zeker in het begin, bij het vastleggen van een territorium door te zingen, lijkt me dat onwaarschijnlijk. Misschien komt hij gewoon van de Strengen, waar meerdere Blauwborst-territoria zijn vastgesteld dit jaar. Dat is dan wel een flinke trip geweest voor een vogeltje dat nog niet echt stabiel op de vleugels is.

De Kokmeeuwen hebben nu voor het overgrote deel de broedplaatsen wel verlaten. Ze zitten nu voornamelijk op het weitje bij de boerderij. En in de bomen! Een raar gezicht is dat, een Kokmeeuw bovenin een wilg.

Kokmeeuw bovenin een wilg.
Momenteel wordt er gewerkt aan een Atlas van de Nederlandse Lieveheersbeestjes en inmiddels heb ik er al aardig wat gevonden in de polders. Bij het verlaten van de Veerpolder kon ik er vanochtend weer 1 aan toevoegen: het 19-Stippelig Lieveheersbeestje. Het was dat ik een wapenvlieg die op een rietblad zat wat dichterbij wilde bekijken, anders had ik het kevertje van een paar millimeter nooit opgemerkt. Drie stuks kropen rond over de rietstengels. Omdat ik alleen de telelens bij me had foto's gemaakt met mijn telefoon. Een leuk kevertje.


Het kleine 19-Stippelig Lieveheersbeestje, een leuke vondst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.