zondag 10 juli 2016

De zon maakt alles mooier

Eindelijk kon ik de telronde zonder jas lopen. Heerlijk in het zonnetje is toch een stuk aangenamer dan de afgelopen weken. De vogels werken langzaam naar de najaartrek toe en dat leverde vandaag weer een aantal soorten op die de komende maanden hopelijk vaker langs zullen komen.
In de Veerpolder liepen 3 Kemphanen in het water, 2 mannen en 1 vrouw. Af en toe werden ze opgejaagd, onder andere door een Waterhoen (geen idee waarom die moeilijk deed) en een Sperwer (snap ik).


Drie Kemphanen in de Veerpolder.

Ook zaten er 3 Witgatjes. Dit zijn echt vogels van de voorjaars- en de najaarstrek in de polders. Beetje bij beetje komen ze weer langs, net zoals de Grutto's zich in de polders verzamelen.

Een van de 3 Witgatjes in de Veerpolder.
Aan de westkant van de Veerpolder liet ik me heel even foppen door een bruin vrouwtje Koekoek die onzichtbaar in de boompjes een paar keer luid riep. Een hard, helder klokkend geluid. Ik was alweer vergeten hoe dat klonk. Ze maakte uiteindelijk een klein rondje over het Pitrusveld en kon ik zien dat het een volwassen vrouwtje van de bruine vorm was.

Aan de oostkant scharrelde een nieuwe soort voor dit jaar, een man Fazant. Ze zitten natuurlijk volop in de omgeving van de polders, maar dit is pas de tweede keer in al die jaren tellen dat ik er één waarneem hier.

Fazant op het pad in de Veerpolder.
Er zwemmen en lopen nog steeds pullen en jongen rond in de polders, al heb ik het gevoel dat het er wel minder zijn dan voorgaande jaren. Vandaag nog Nijlgans-pullen en wat grotere Kuifeend- en Waterhoen-pullen.

De Lepelaars, Tureluurs, Rietzangers en Kleine Karekieten maakten dit weer een fijne telronde, met meer dan voldoende te horen en te zien.

Tureluur
Rustende Lepelaars.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.