donderdag 9 juni 2016

Het is weer insectentijd

Vandaag op insectenjacht geweest in de polders. De afgelopen weken heb ik al vaker gelet op deze groep dieren in de polders en dat is erg leuk om te doen. Er zit nu best veel. Probleem blijft dat insecten zich een stuk minder makkelijk laten zien en fotograferen dan vogels. En dan het op naam brengen, een hele klus en het lukt lang niet altijd. Hier een deel van wat ik de afgelopen week heb aangetroffen.

Libelle-achtigen


Lantaarntje, Ischnura elegans.
Gewone Oeverlibel, Orthetrum cancellatum.

Wantsen

Ik denk een Rooshalsbandwants, Deraeocoris olivaceus
Ik denk een Esdoornhalsbandwants, Deraeocoris flavilinea.

Netelringpoot, Heterogaster urticae, netjes zoals de naam aangeeft
op brandnetel.

Vliegen

Terrasjeskommazweefvlieg, Eupeodes corollae. 
Ik denk een Grote Kommazweefvlieg - Eupeodes luniger. 
Kleine moeraswapenvlieg, Oplodontha viridula. 
Ik denk een Bessenbandzweefvlieg - Syrphus ribesii. 
Grijze runderdaas, Tabanus autumnalis.
Stadsreus, Volucella zonaria.
Akkerdistelboorvlieg - Xyphosia miliaria.
Gewone Citroenzweefvlieg, Xanthogramma pedissequum.

Kevers

Elzenhaantje, Agelastica alni.
Tweestippelig Lieveheersbeestje, Adalia bipunctata.
Ik denk een Athous haemorrhoidalis (geen NL-naam).
Distelboktor, Agapanthia villosoviridescens.
Zevenstippelig Lieveheersbeestje, Coccinella septempunctata.
Elfstippelig Lieveheersbeestje, Coccinella undecimpunctata.
Muntschildpadtor, Cassida viridis
Oedemera croceicollis (geen NL-naam).
Moerasweekschildkever, Silis ruficollis

1 opmerking:

  1. Wat veel soorten insekten zeg, daar let ik helemaal niet zo op als ik in de polders ben.
    En dat op naam brengen is je nog goed gelukt hoor.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.