zondag 17 april 2016

Een druk telweekend

Dit weekend was het heel druk met vogels tellen. Gisteren de maandelijkse watervogeltelling met Vogelwerkgroep Teylingen, vanochtend Meetnet Urbane Soorten (beide voor SOVON) en de wekelijkse telling in de polders. In totaal zo'n 8 uur vogeltelwerk.

De watervogeltelling op en rond de Kagerplassen, alweer de laatste van het seizoen, leverde weer een leuk aantal soorten op. Tot groot vermaak van de medetellers zag ik nu pas mijn eerste Boerenzwaluwen van het jaar. Erg leuk waren de Zomertaling en twee Regenwulpen die aan de rand van de Dieperpoel stonden. Één in een dode boom, één op een paaltje.

Regenwulp langs de Dieperpoel, zaterdag 16 april 2016.
De MUS-telling beslaat 10 vaste punten in het postcodegebied 2316. Op elk punt worden 5 minuten lang alle vogels geteld. Het leverde vanochtend voor het eerst sinds 2007 een Witte Kwikstaart op, in de Hansenstraat. In totaal 203 vogels van 29 soorten, een normale hoeveelheid voor de eerste telronde. Langs het spoor ter hoogte van de waterzuivering zaten 3 man Zwartkop tegen elkaar op te bieden, meer dan normaal.

En toen dus nog even de polders tellen. Bij aankomst zaten er slechts 9 Grutto's in de Veerpolder, bij vertrek 249. Een medevogelaar vertelde al dat zij dit de laatste tijd telkens zag. 's Ochtends vroeg is het stil en tussen 9:00 en 10:00 komen ze massaal binnenvliegen. Doordat ik normaal eerder tel, maak ik het maar af en toe mee.

In de Veerpolder zat ook een onvolwassen Grote Mantelmeeuw, wat een bakbeesten zijn het toch.

Grote Mantelmeeuw in de Veerpolder,
Wat de meeuwen betreft gaat het hard met de Kokmeeuwen-kolonie in de Hennepoelpolder. Het waren er minimaal 184. Er wordt niet door iedereen gebroed, maar her en der door het gebied zie je nestelende Kokmeeuwen. De grootste concentratie bevindt zich aan de einden van twee (voormalige) rietstroken.

Een deel van de Kokmeeuw-kolonie in de Hennepoelpolder.
Om het meeuwenverhaal af te maken zaten er ook nog Kleine Mantelmeeuwen en Zilvermeeuwen.

Kleine Mantelmeeuwen.
Eindelijk kon ik nu ook in de polders Boerenzwaluwen scoren. Mogelijk ben ik normaal gewoon te vroeg om ze te treffen. Deze wat latere telling leverde ook nog eens 2 Huiszwaluwen op, de eerste van dit jaar voor mij en de eerste melding uit de polders op waarneming.nl. Nu de Oeverzwaluwen en Gierzwaluwen nog. Die laatste dacht ik afgelopen donderdag al boven de Merenwijk te horen, maar absoluut zeker ben ik niet. Ik hoorde het karakteristieke gegier maar kort en kon de vogel niet vinden in de lucht.

Boerenzwaluw in de Veerpolder.
Donderdag hoorde ik nog een Blauwborst in de Hennepoelpolder, vandaag helaas niet. Ook de Rietzangers en Rietgorzen lieten zich maar matig horen. In totaal telde ik er 3 van de eerste en maar 1 van de tweede.

Rietgors, afgelopen donderdag in de Hennepoelpolder.
Het was leuk om vanochtend 2 trouwe bloglezers tegen te komen. Altijd fijn om te horen dat mensen het leuk vinden de blog te lezen en te gebruiken om hun vogelkennis te vergroten.

De soortenteller is met de zwaluwen vandaag op 70 komen te staan, een respectabel aantal. Op naar de 100.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.