zondag 15 november 2015

Vul de polders met initialen

Zuid-Hollands Landschap is een actie begonnen waarbij je een stuk natuur kunt adopteren. Als vogelteller en genieter van de polders heb ik vrijdag 700m2 geadopteerd. Omdat ik een vierkant blok wel wat saai vond, heb ik een andere claim gelegd ;-). Zo kan ik precies zien welk deel door mij geadopteerd is. Het lijkt me leuk als de polders zich de komende tijd vullen met de initialen van mensen die de polders een warm hart toedragen en Zuid-Hollands Landschap willen steunen bij het aankopen en onderhouden van mooie stukken natuur in onze provincie.


Wil jij ook een stuk van de polders adopteren? Klik dan op de volgende link: van 6 naar 10 procent.

Terug naar de vogels. Vanochtend waaide het hard en ik verwachtte eigenlijk dat de polders een beetje leeg zouden zijn gewaaid. Dat viel mee. In de Veerpolder zwommen verspreid over de plas

234 Wintertalingen en 186 Slobeenden. De eerste is daarmee aardig op weg om een aantalsrecord te vestigen, al is het nog een eindje naar de 462 exemplaren uit oktober 2012. De tweede heeft vanochtend wel nipt een aantalsrecord gevestigd. Het oude record stond op 184, ook in oktober 2012.
Naast deze eenden zaten er een aantal piepers. De wind en het weinige licht maakten het lastig ze te zien, maar het waren minimaal 3 Waterpiepers en 1 Graspieper. Die laatste is een nieuwe soort in de tellingen voor dit jaar.

Alleen 2 Knobbelzwanen durfden het vandaag aan op het open water van de
Hennepoelpolder te zwemmen.
Afgelopen donderdag had ik ook al twee nieuwe soorten voor dit jaar: een Kramsvogel en een Roodborsttapuit. Met deze soorten staat de teller voor de tellingen inmiddels op 85 en inclusief de losse bezoeken op 95 soorten. Met nog anderhalve maand te gaan, is het afwachten of de 100 soorten ook dit jaar weer bereikt wordt.


Een eerste winter Roodborsttapuit, afgelopen donderdag in
de Hennepoelpolder.
Een Kramsvogel, afgelopen donderdag in de Veerpolder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.