donderdag 6 augustus 2015

Verrassing: een Blauwborst

Vandaag voor het eerst weer in de polders na een heerlijke wandelvakantie in Engeland en Schotland en ik val direct met de neus in de boter. In de Hennepoelpolder zit een Blauwborst boven in de Lisdodde. Zij (volgens mij was het een vrouwtje) bleef net lang genoeg zitten om een, zij het niet echt scherpe, foto te nemen.

Onverwacht weer een Blauwborst in de polders. 

De afgelopen jaren gaat het niet zo goed met de Blauwborst in de polders. Dit jaar is enkele keren een Blauwborst gemeld, maar ze zijn niet gebleven voor de zomer. En nu verschijnt er dus toch nog één. Voor zover ik weet is het voor het eerst dat er zo'n groot gat zit tussen waarnemingen binnen één seizoen. Fijn dat deze vogel toch de polders nog weet te vinden. Ogen open houden dus, oren is waarschijnlijk niet nodig, want zingen deed deze in ieder geval niet.

De wandeling rond de polders was sowieso al goed begonnen met Witgatjes (3) in de Veerpolder en een goed zichtbare Waterral in de Hennepoelpolder. Later kon ik nog twee andere Waterrallen vinden, waarvan één zich ook weer schitterend liet zien. Ik had mijn camera net opgeborgen, maar gelukkig kon een medevogelaar wel een mooie plaat maken.

Witgat (l) in de Veerpolder naast een Tureluur (r).
Deze Waterral liet zich redelijk goed zien aan de rand van een riet-eilandje
in de noordoostkant van de Hennepoelpolder.
Alsof deze waarnemingen de ochtend nog niet mooi genoeg hadden gemaakt, vloog er ook nog een IJsvogel rond in de Hennepoelpolder.

Verder was het meeste 'gewone' spul aanwezig. Zoals voorspeld waren er redelijk wat Lepelaars (6) aanwezig. In de distels deed een groep van minstens 100 Putters zich tegoed aan de zaden. Hij wordt niet voor niets ook Distelvink genoemd.

Één van de aanwezige Lepelaars.
Putters deden zich tegoed aan de zaden van de distels.
In de rietkragen werd op verschillende plekken druk heen en weer gevlogen met voedsel door Kleine Karekieten en Rietzangers. Het gezang van deze rietvogels is grotendeels vervangen door alarmroepjes en bedelgeluiden van de jongen. Dat maakt het wel iets lastiger om ze te zien, ook omdat ze nu weer minder naar boven komen in de rietstengels.

Een Kleine Karekiet die zich wel goed liet zien.
Het was een goede terugkomst in de polders. De komende weken zal ik er nog wel vaker gaan kijken.

2 opmerkingen:

  1. Ik was er een dag eerder, woensdagavond, maar toen vond ik het erg rustig met vogels, wel een aantal lepelaars, waarvan 1 heel dichtbij en veel putters die erg snel wegvlogen, maar tureluurs en witgatjes heb ik niet gezien. Ook de lawaaimakers (de kokmeeuwen) waren weg. Leuk om te lezen dat je een blauwborst hebt gezien en toch ook nog wat andere soorten, blijft toch een prachtig gebied he.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was er een dag eerder, woensdagavond, maar toen vond ik het erg rustig met vogels, wel een aantal lepelaars, waarvan 1 heel dichtbij en veel putters die erg snel wegvlogen, maar tureluurs en witgatjes heb ik niet gezien. Ook de lawaaimakers (de kokmeeuwen) waren weg. Leuk om te lezen dat je een blauwborst hebt gezien en toch ook nog wat andere soorten, blijft toch een prachtig gebied he.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.