zondag 14 juni 2015

Opvallende aantallen

Het is halverwege juni en de soorten en aantallen beginnen opvallend te veranderen. Het was even zoeken in de gegevens van de afgelopen jaren, maar niet eerder zaten er in juni zoveel Krakeenden (98) en Kluten (5) in de Veerpolder. Het aantal Tureluurs (36) was in juni niet meer zo hoog sinds 2009 en de Slobeenden (10) en Wintertalingen (8) zijn al weer vroeg aan het toenemen. Ook voor de Slobeenden was het vandaag een zomerrecord.


Kleine Plevier, Veerpolder.
Het paartje Kleine Plevier vliegt samen rond van slikje naar slikje. Weer geen pullen kunnen vinden dit jaar. Ik ga er toch van uit dat ze een broedpoging hebben gedaan.

Een Lepelaar scharrelde rustig langs de slootkant. Hij (zij?) trok zich niet veel aan van mijn aanwezigheid, maar hield me wel goed in de gaten. De rechtervleugel was grijs besmeurd.


Lepelaar, Veerpolder.
De Rietzangers zingen weer, nadat ze een tijdje redelijk stil zijn geweest. Ze kunnen 2 legsels grootbrengen in een jaar en de mannetjes zijn weer op zoek naar partners. De eerste legsels zijn uitgekomen, gezien de ouders die ik met snavels vol voer die ik de afgelopen weken heb zien rondvliegen.
Ook de Kokmeeuwen in de Hennepoelpolder hebben al weer een tijdje jongen. Vandaag kon ik er 4 spotten. Ze zijn heel lastig te zien, want ze zitten ver weg en tussen de begroeiing. Hoeveel het er zijn, durf ik niet te zeggen, maar het zijn er zeker meer dan de 4 die ik heb gezien.

Vandaag ook even tijd genomen om twee van de waarschijnlijk minst gefotografeerde vogels van de polder op de plaat te zetten: de Meerkoet en de Kokmeeuw.

Meerkoet.
Kokmeeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.