zondag 3 mei 2015

Hoeveel Knobbelzwanen?

Je blijft je verbazen over sommige waarnemingen. Vanochtend zaten er nogal wat Knobbelzwanen in de Hennepoelpolder. De afgelopen dagen zaten er al enkele tientallen, maar vanochtend moest ik 2 keer tellen voordat ik het geloofde. Vierenzestig (64) Knobbelzwanen! Ik wist niet eens dat er zoveel pasten in de polders.

21 van de 64 Knobbelzwanen in de Hennepoelpolder.
Bij de ingang van de Veerpolder zaten bij aankomst 2 Oeverlopers. Eindelijk kon ik ze scoren tijdens een telling. Bijna de hele ronde om de Veerpolder hebben ze voor mij uit gevlogen. Het is grappig om te zien hoe deze kleine vogels verdwijnen als ze landden in de kant van de sloot. Zelfs als je vrij zicht hebt op dat kantje, zijn ze verbazingwekkend goed gecamoufleerd. Goede foto's maken is ook lastig, want ze houden je erg goed in de gaten.


Oeverloper aan de noordkant van de Veerpolder.
De Kluten zitten er ook nog steeds, maar van nestbouw lijkt geen sprake helaas. De Kokmeeuwen daarentegen zijn wel druk aan het broeden in de Hennepoelpolder. Vorig jaar deden ze dat voor het eerst en het aantal nesten is dit jaar flink toegenomen. Het is moeilijk om ze te tellen, maar ik gok dat er tussen de 20 en 30 verspreid liggen door de polder.

De Kleine Karekiet is nu echt terug. Vanochtend overtrof het aantal dat van de Rietzanger, 5 om 3. Gisteren ben ik met het zonnetje even gaan fotograferen en langzaamaan komen ze wat beter in het zicht.


Kleine Karekiet, Hennepoelpolder.
De Koekoek zat weer in de dode boom bij de werf, luid zingend.


De Koekoek bij de werf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.