zondag 24 mei 2015

De laatste Tafeleendpul is niet meer

Het is een zwaar leven voor de vogelouders in de polders. De Tafeleend begon met een mooi aantal van 6 pullen. Dat was zondag 17 mei gedaald naar 5 en vanochtend zwom er nog maar 1 bij aankomst in de Veerpolder.
En ook die laatste heeft het niet overleeft, ben ik bang. Toen ik de polders verliet, kwam moeder Tafeleend voorbij gevlogen. Dat is raar voor een  moedereend met pullen. Die blijven op het water en vliegen zeker niet tientallen meters weg. Eenzaam en alleen zwom ze rond, geen pul meer te bekennen.

De inmiddels pullenloze vrouw Tafeleend.


Ook de Bergeenden leken in eerste instantie vrijwel alle pullen kwijt te zijn geraakt, maar daar ben ik niet zeker van. Het eerste paartje dat ik zag, had 2 pullen bij zich. Als dat hetzelfde paartje is dat begon met 10, is dat een drastische afname. Later zag ik echter nog een paartje met 9 pullen. En daar was wat raars aan de gang.

Bergeendpullen in de Veerpolder.
De groep werd benaderd door twee andere volwassen Bergeenden, die werden weggejaagd door het ouderpaar. Vijf van de pullen volgden het 'nieuwe' paartje, vier bleven bij het oorspronkelijke paar. Het leek dus om 2 nesten te gaan. Een half uur later zag ik ze echter weer zwemmen en alle negen pullen waren weer samengekomen bij 1 ouderpaar. Crèches zijn een bekend verschijnsel bij Bergeenden. Maar waarom reageerde het eerste ouderpaar dan zo fel op het tweede paartje?

De Scholeksters in de Veerpolder hebben waarschijnlijk ook pullen. Aan de overkant van de sloot zaten pa en ma te alarmeren, maar vlogen niet weg. Door de hoge begroeiing waren de pullen helaas niet te zien.

Kleine Karekiet in het riet, Hennepoelpolder.
De Hennepoelpolder was weer heel rustig. Hier en daar wat Kleine Karekieten, Rietzangers en Rietgorzen en nog steeds 1 Bosrietzanger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.